Eldrift tar över två- och trehjuliga fordon i Indien.
Trehjuliga rickshaws i Indien säljer bättre med eldrift än med bensinmotor. Mer än en halv miljon eldrivna rickshaws såldes förra året. Framförallt beror detta på bränslepriserna som ökat dramatiskt de senaste åren. En eldriven moped kostar en tiondel så mycket att ladda som bensinen kostar för en moped med förbränningsmotor.
På auktionssajten Alibaba säljs en gul eldriven trehjulig rickshaw för 592 dollar styck…om du köper i bulk om hundra exemplar. Motorn drivs av ett 48 volts batteri med en räckvidd på 70 kilometer. Toppfart är 35 km/h och målgruppen är indiska taxichaufförer i storstäder.
Istället för laddstolpar och långa laddtider har idén om batteribyte etablerats och växt de senaste åren. Taiwanesiska företaget Gogoro har skapat det största nätverket i världen med över 11 000 stationer för batteribyte för mopeder, motorcyklar och elskotrar
Grow Sverige: Batteribyte istället för laddning
2022 skrev jag om Gogoro i Taiwan som etablerat ett stort nätverk med batteribytesstationer till sina eldrivna mopeder. De har idag nära sexhundratusen registrerade kunder.