Vad händer
Kontext
“A Moment of Truth” är rubriken på generalsekreterarens tal där han lägger fram sanningen om klimatkrisen och vad som krävs för att världen ska undvika en katastrof.
Guterres kritiserar reklambyråer, regeringar och medieorganisationer för att låta fossilindustrin bedra allmänheten och fördröja handling som kan stoppa klimatkrisen.
Kritiken följer nya rapporter om accelererande uppvärmning av atmosfären och rekordtemperaturer i världen. EUs klimattjänst bekräftar att varje månad det senaste året har varit varmare än motsvarande månad året innan.
Guterres went further than simply calling for ad agencies to stop taking new fossil fuel companies as new clients. He also pushed governments to ban fossil fuel ads in ways that tobacco companies are treated.
Axios: UN leader denounces fossil fuel advertising
António Guterres beskrev kol, olje- och gasindustrierna som “godfathers of climate chaos” som har förvrängt sanningen och bedragit allmänheten i decennier.
He said many in the oil, gas and coal industries had “shamelessly greenwashed” with lobbying, legal action and massive advertising campaigns.
United Nations: Guterres calls for a clamp down on the fossil fuel industry
Vad har det för betydelse
Idén om ett reklamförbud har drivits i många år av miljörörelsen. Guterres tal bekräftar reklamens skadliga verkan och ger arbetet att stoppa kol, olja och gas exponering och uppmärksamhet. Förbud mot reklam för fossila bränslen kan liknas vid förbud mot tobaksreklam som införts i de flesta länder i världen. Det handlar om att begränsa reklam för produkter som skadar människors hälsa.
Källor
- Axios: UN leader denounces fossil fuel advertising
- BBC: Ban fossil fuel ads to save climate, says UN chief
- United Nations: Guterres calls for a clamp down on the fossil fuel industry
- United Nations: Secretary-General’s special address on climate action “A Moment of Truth”
- The Guardian: News and tech media mostly quiet after UN chief calls for ban on ads for oil and gas
- Bildkälla: