Vad händer
Kontext
Mammoet har börjat konvertera sina transportmoduler (SPMT) från dieseldrift till elektricitet. Dessa används i all tung industri, i de största bygg- och energiprojekten i världen. Men istället för att bygga nya har Mammoet valt att bygga om befintliga fordon och moduler.
Mammoet has created a retrofit kit to replace diesel engines in the vehicles with electric motors. Once converted, each SPMT works in the same way as before: transporting objects weighing thousands of tonnes at walking pace, using a remote control. Retrofitting the existing SPMT fleets, as opposed to buying new zero-emission equipment, reduces both waste and additional construction.
Energy Monitor: Mammoet develops zero-emission heavy transport vehicle

Mammoet är ett nederländskt företag som specialiserat sig på förflyttning av “omöjliga” objekt. Företaget finns representerat i alla världsdelar och har sitt huvudkontor i Schiedam. Bland uppdragen finns placering av tunga objekt inom den petrokemiska industrin, brobyggen, marina jobb och lyftet av K-141 Kursk.
I utrustningen ingår bland annat en modulbaserad trailer, populärt kallad tusenfotingen, som kan kopplas samman till enorma synkroniserade enheter, olika lyftkranar, lastbilar, hydrualiska domkrafter och pråmar.
Wikipedia: Mammoet
Vad har det för betydelse
Nu finns i princip alla avancerade arbetsmaskiner i versioner med eldrift och det blir dyrare och dyrare med utsläpp. Så byggarbetsplatser och arbetsmiljöer med tunga fordon kommer genomgå en snabb förändring till utsläppsfria, tystgående transportmedel.