Idag jämför jag andelen elbilar i fyra länders nyförsäljning, Sverige, England, Tyskland och Nederländerna.
Notera skillnaden på y-axlarna (till vänster i diagrammen). Sverige är till exempel uppe över 50 procent medan Englands topp är drygt 30.
Andel sålda elbilar i Sverige
Andel sålda elbilar i England
Andel sålda elbilar i Tyskland
Andel sålda elbilar i Nederländerna
Andel sålda elbilar i jämförelse mellan Sverige, England, Tyskland och Nederländerna
Sverige är, inte helt oväntat, bäst i klassen.
Vad har det för betydelse
Men vänta nu, hur kan försäljningskurvorna i de andra länderna minska på samma sätt som i Sverige, de har väl inte reduktionsplikt?
Jag har inte ett klart svar men min teori, sen gammalt, är att elbilsförsäljningen framförallt beror på batteripriser. Och batteripriserna är globala, inte lokala. Lokala (nationella) lagar och insatser har mindre betydelse än batteripriserna.
Så jag blir inte förvånad om andelen elbilar börjar öka i Sverige samtidigt som den börjar öka i andra europeiska länder.