Vad händer
Kontext
Enligt nya beräkningar från Transport & Environment (T&E) väntas Europas växande elbilsflotta ha en tydlig klimateffekt under 2025. De 20 miljoner ton koldioxid som undviks beror främst på att elbilar ersätter fordon med förbränningsmotor.

Detta motsvarar en halvering av vägtrafikens utsläpp i Nederländerna eller alla vägtransporter i Danmark. Den största effekten kommer från personbilar, som står för nästan tre fjärdedelar av vägtrafikens utsläpp i EU. Minskningen sker trots att delar av elproduktionen i flera EU-länder fortfarande är fossil. Även i länder där elektricitet delvis genereras med kol eller gas släpper elbilar ut mindre koldioxid än bensin- och dieselbilar.
T&E:s analys visar att EU:s elbilsflotta fortsätter att växa i snabb takt.
- Antalet elbilar i EU har mer än tiofaldigats sedan 2019.
- Elbilar väntas stå för drygt 20 procent av nybilsförsäljningen 2025, trots att försäljningen i Tyskland stagnerat något efter att subventionerna tagits bort.
- Flera länder, särskilt i Östeuropa, ligger efter i elektrifieringen men visar en uppåtgående trend.
T&E betonar att om elbilar kombineras med klimatvänlig elproduktion – särskilt från solenergi och vindkraft – kan utsläppen minska ännu mer. En elbil som laddas med elektricitet från solenergi och vindkraft har upp till 90 procent lägre utsläpp jämfört med en bensinbil under hela sin livstid.
Vad har det för betydelse
Detta markerar en tydlig övergång till elektrifiering av vägtransporter i EU, där personbilar spelar en nyckelroll. Effekten på utsläppen är redan mätbar och väntas förstärkas framöver.