13 procent av motorcyklarna i Rwandas huvudstad Kigali är elektriska

Dela inlägget

Vad händer

Elektriska motorcyklar står nu för över 13 procent av alla taximotorcyklar i Kigali, tack vare Rwandas ambitiösa satsningar på eldriven mobilitet.

Kontext

Rwanda har skapat några av världens mest ambitiösa förutsättningar för att ersätta bensin- och dieseldrivna fordon med elektriska lösningar. Eldrivna motorcyklar spelar en särskilt viktig roll, eftersom motorcykeltaxi är ett av de vanligaste transportmedlen i landet.

Företaget Ampersand är en nyckel i denna uppväxling

  • 4 000 eldrivna motorcyklar i Kigali, vilket motsvarar 13 procent av all motorcykeltaxi i staden.
  • Utför 14 700 batteribyten per dag.
  • Varje förare kör i snitt 200 kilometer per dag, mycket mer än snittet för fossildrivna fordon.
  • Kostnaderna för förare har sjunkit med 35 procent, vilket lett till tio procent lägre priser för passagerare.

Att Ampersands fordon syns överallt i Kigali — med sina karaktäristiska gula batterier — visar hur snabbt utvecklingen går. I jämförelse har företaget i Kenya omkring 1 300 fordon och 2 700 byten per dag, vilket speglar att Kigali kommit längre.

Ampersand.solar

Rwandas incitament för eldrivna fordon är omfattande och genomtänkta. På den ekonomiska sidan slopas importskatt, moms och punktskatt för elfordon, batterier och laddstationer. Dessutom erbjuds lägre elpris för laddstationer, särskilt under lågtrafikperioder, vilket gör driftkostnaderna för operatörer mer förutsägbara och låga.

Strukturellt har landet erbjudit gratis mark på statlig ägd mark för uppförande av laddstationer. Byggregler och stadsplanering har anpassats för att underlätta laddinfrastruktur. Gröna registreringsskyltar ger elfordon tillgång till fördelar vid parkering och i särskilda körfält. Det mest avgörande beslutet är kanske att endast eldrivna motorcyklar får nyregistreras från och med den 1 januari 2025.

Därutöver har Rwanda infört en åldersgräns för import av begagnade fordon, vilket ytterligare främjar eldrivna alternativ. För investerare inom eldriven mobilitet ges särskilda skatteförmåner, bland annat en reducerad företagsskatt på 15 procent för verksamheter inom transport, energi och IT.

Vad har det för betydelse

När en förare i Kigali sparar upp till 40 procent i dagliga driftskostnader och samtidigt kör längre sträckor än tidigare, är det inte bara ett tekniskt skifte — det är en konkret förbättring av försörjningen för tusentals människor. Prissänkningarna för passagerare gör också mobilitet mer tillgänglig i vardagen. När fossilmotorcyklar förbjuds vid nyregistrering från 2025, kan Kigali bli den första huvudstaden i världen där eldrivna tvåhjulingar dominerar stadstrafiken. Det ger både en tystare, renare stad och en modell för andra afrikanska länder att följa.

Källor

  • 7 maj 2025