680 miljoner liter motorolja läcker ut varje år – men inte från elbilar

Vad händer
Kontext
Miljövinsterna med elbilar stannar inte vid utsläppsfria avgassystem. En viktig men mindre uppmärksammad effekt är att elbilar inte använder motorolja.
- Elbilar läcker inte motorolja på vägar, garageuppfarter eller i naturen.
- Elbilar kräver inte regelbundna oljebyten, som annars genererar farligt avfall.
- Elbilar bidrar inte till cancerframkallande restprodukter från använd olja.
I USA läcker fordon varje år ungefär 680 miljoner liter motorolja och liknande produkter – den största källan till oljeföroreningar i vattendrag och sjöar. I städer som Kirkland i delstaten Washington hamnar 6,6 miljoner liter olja i havet via dagvatten, varje år.
Olja från bilar utgör inte bara ett lokalt miljöproblem. Stora utsläpp sker även uppströms, vid utvinning, transport och lagring av fossil motorolja. Det handlar om allt från mindre spill i hamnar till katastrofala oljeutsläpp från läckande pipelines och förliste tankfartyg.
Trots påståenden på nätet om att elbilar också kan “läcka olja”, är det missvisande. Vätskan i elbilars växellådor är inte motorolja, och behöver i vissa modeller aldrig bytas. I andra fall sker byte efter 13 till 16 000 mil, alltså ungefär vart fjärde till sjunde år. Detta är i stark kontrast till förbränningsmotorers oljebyten som sker var 500–1500 mil.
Slutligen: använd motorolja är cancerframkallande, enligt Kaliforniens Proposition 65. Exponering för begagnad motorolja kan öka risken för cancer, vilket också gör hanteringen till en hälsorisk, inte bara en miljöfråga.
Vad har det för betydelse
Att elbilar inte använder motorolja innebär inte bara lägre underhållskostnader – det eliminerar en hel föroreningskälla. För stadsmiljöer innebär det färre giftiga fläckar i asfalten och renare dagvatten. För landsbygden innebär det färre förgiftade diken, jordar och sjöar. För barn, husdjur och ekosystem betyder det mindre exponering för cancerframkallande ämnen.