Kinas oljeanvändning når toppen tidigare än väntat
Vad händer
Kontext
IEA:s rapport Oil 2025 beskriver ett marknadsskifte för olja. Skiftet drivs av elbilar, långsammare efterfrågetillväxt och en ökning av oljeutbudet.

- Kina når toppförbrukning av olja 2027 vid cirka 16,9 miljoner fat per dag, tidigare än väntat, till följd av elbilar, LNG-lastbilar och höghastighetståg.
- Global oljekonsumtion planar ut vid 105,5 miljoner fat per dag 2029 och minskar därefter något.
- Oljeproduktionen väntas öka med 5,1 miljoner fat per dag till 2030, vilket överstiger efterfrågetillväxten med god marginal.
USA:s efterfrågan på olja revideras upp något, då elbilsförsäljningen bromsar in. Samtidigt ökar produktionen i länder som Brasilien, Kanada, Guyana och Argentina, även när investeringar i amerikansk skifferolja minskar.
Petrokemisk industri blir den främsta drivkraften för oljekonsumtion efter 2026. Efterfrågan på raffinerade produkter väntas toppa 2027, och överskott på raffineringskapacitet kan leda till fler nedläggningar, särskilt i Europa.
Kina och Indien kommer fortsätta bygga ut raffinaderier, samtidigt som västvärlden minskar sin konsumtion. Detta leder till ökade oljeexporter från Atlantområdet till Asien, och en geografisk omfördelning av oljans väg från källa till användare.
Efterfrågan på råolja från OPEC

Vad har det för betydelse
Kinas tidigarelagda oljepeak signalerar ett strukturellt skifte i världsekonomin där elektrifiering och cirkulära lösningar konkurrerar ut fossila drivmedel. Det handlar inte längre om en tillfällig minskning – utan om ett trendbrott i oljeindustrins tillväxtmodell.

