Vad händer
Kontext
CATL uppskattar att deras eldrivna flygplan kan flyga 300 mil 2027 eller 2028.
With up to 500 Wh/kg energy density in a single cell, twice that of the average EV, CATL said it’s “opening up a brand-new electrification scenario of passenger aircraft.”
Electrek: CATL battery successfully powers electric plane with 1,800-mile civil aircraft expected
Enligt CATL kan deras batteri hålla en energitäthet på 500Wh/kg. Det är 1,6 till 2,5 gånger högre än litiumbatterier på marknaden och denna stora ökning i energitäthet öppnar för en eldriven framtid för flyget.
Avstånd mellan Stockholm och Bangkok
Fågelvägen är avståndet mellan Sverige och Thailand 830 mil. Elflyg med en räckvidd på 300 mil når till Bangkok med två mellanlandningar.
Praktiskt är detta inte någon större skillnad från dagens flygresande. Att mellanlanda är regel på längre resor och om vi är beredda att ta två pauser på resan österut kan en semester i Thailand vara möjlig utan utsläpp redan detta årtionde!!
Vad har det för betydelse
Om CATL hinner ta fram ett långdistansflyg till 2028 innebär det givetvis inte att hela världen plötsligt kan flyga utsläppsfritt. Men det betyder att vi har tekniken som krävs redan om fem år, därefter är frågan ekonomisk, att skala upp och ersätta fossildriften med elektricitet. På tjugo- och trettiotalet kan flyget genomgå den uppväxling som vi nu upplever med bilen.