SSABs stålverk i Luleå genererar mer koldioxidutsläpp än någon annan enskild källa i Sverige. Men företaget har långt gångna planer på att ersätta koldriften med elektricitet. 2028 minskar Sveriges utsläpp med 7 procent när kolkraftverket i Luleå växlar upp (inte 2040 som SVT skriver). När SSAB omvandlat anläggningen i Luleå blir plötsligt Cementa Sveriges värsta […]
