Batteriteknik utan litium eller andra sällsynta jordartsmetaller

Vad händer

Det svensk- amerikanska företaget Texel har utvecklat ett termokemiskt batteri med en sterlingmotor för att omvandla den lagrade energin till elektricitet.

Kontext

Texels batteri kombinerar en termokemisk lagringsmodul med en sterlingmotor som omvandlar värmeenergin till elektricitet. Lagringsmodulen har två delar, en varm och en kall sida med

consisting of metal hydrides (metal and hydrogen compound), which are cycled in a closed process. When the hot side of the battery is charged with heat, a chemical reaction is initiated, and the H2 will be released from the metal hydride. The H2 will then move from the hot side to the cold side to be stored. When the stored H2 is forced back to the hot side, thermal energy will be released during the reformation of the metal hydrides and the hot side becomes hot once again. The heat is then transferred to the Stirling Converter that starts to spin, creating kinetic energy that will force the generator to produce electricity.

Texel Technology

One battery unit delivers 30kW and can be sized from 30 minutes to 24 hours (15kWh – 720 kWh) of storage. A series of batteries will of course increase the energy output – 10 battery units x 30kW = 300kW with a storage capacity up to 720kWh x 10 = 7.2MWh, electricity only.

Texel Technology

Vad har det för betydelse

Företaget listar fördelar med sin lagringsteknologi

  • Batteriet har inga sällsynta jordartsmetaller.
  • Batteriet har ingen cyklisk degradering.
  • Batteriet är helt cirkulärt
  • Teknologin går att återvinna fullt ut.
  • Teknologin har hög energitäthet.
  • Kräver ingen backup på grund av gashybrid- konstruktionen.
  • Lång lagringstid (+100 år).
  • Batteriet kan laddas med elektricitet eller någon annan värmekälla.

Batteriets energitäthet är ungefär tjugo gånger så hög som saltlagring eller annan värmebaserad lagring.

Mellan raderna

Texel upprättar en fabrik och ett vätgas- och energilagringslaboratorium samt kontorslokaler i Norra hamnen i Malmö.

I nyheterna

Lämna ett svar