Batteriutvecklingen i Kina förändrar transporter och elproduktion globalt

Prisnedgången på batterier i Kina drivs primärt av
- överkapacitet
- teknologiska framsteg
vilket har gjort det möjligt för fler att investera i eldrivna fordon och storskalig energilagring.
Landet har de senaste åren gjort massiva investeringar i batteriproduktion och råmaterialutvinning. Kina står för 90 procent av världens tillverkningskapacitet för katodaktiva material och över 97 procent av anodaktiva material. Det har lett till överkapacitet, där produktionen långt överstiger den inhemska efterfrågan, vilket pressar priserna nedåt. Ökad global efterfrågan på batterier, särskilt för eldrivna fordon, har också spelat en stor roll i att skala upp produktionen.
Batteripriser i Kina

Lägre batteripriser har gett flera positiva effekter globalt. Elektriska fordon är mer prisvärda och fokus på utvecklingen av fria energikällor har ökat.
Solenergi och vindkraft ser en explosionsartad tillväxt i Kina. Landet förväntas nå en solenergikapacitet på en terawatt till 2026, motsvarande 40 procent av den globala kapaciteten.
Överkapaciteten i produktionen har dock pressat marginalerna för många kinesiska tillverkare. Den ökade efterfrågan på litium, kobolt och nickel har också ökat behovet av bättre utvinningsmetoder och teknikutveckling för att minska beroendet av dessa material.
Installationer av energilagring i världen

Vad har det för betydelse
De sjunkande batteripriserna i Kina omformar globala marknader för elektriska fordon och energilagring och främjar en snabbare övergång till fria energisystem. Hur snabbt beror på innovationer, utvinningsmetoder och internationellt samarbete.