I Barcelona producerar tunnelbanan elektricitet

Med denna text försöker jag övertyga dig att solenergi, vindkraft och batterilagring är nycklarna till att lösa klimatkrisen. Jag hittar inte på saker men betonar framsteg och möjliga lösningar.

Dela inlägget

Vad händer

Barcelona använder tunnelbanetågens inbromsningar för att ladda batterier som sedan används för att ladda elbilar, skotrar- och elcyklar.

Kontext

Varje år reser allmänheten 440 miljoner resor med Barcelonas tunnelbanesystem, som består av 165 stationer sammankopplade med 125 kilometer järnvägsspår.

Staden har börjat använda tunnelbanetågens rörelseenergi för att ladda elbilar. Varje gång ett tåg bromsar vid en station omvandlas friktion till elektricitet som sedan matas genom en växelriktare och distribueras ut i tunnelbanenätet.

Teknologin liknar elbilars regenerativa bromsning som fyller batterier kopplade till laddstolpar, stationernas belysning och rulltrappor till och från plattformarna. En tredjedel av elektriciteten driver tåg och resten används på stationerna och till ett nätverk av laddstationer för elbilar.

Den skördade energin kompletteras av en serie solcellspaneler installerade på taken på alla tunnelbaneanläggningar. Därmed blir snabbladdarna helt självförsörjande. Det hela beskrivs som en milstolpe för grönare städer.

Allt om Elbil: Här är snabbladdaren som laddas av tunnelbanan

Utanför Bellvitgestationen finns fyra laddstationer med snabbladdare som startades i juli. Projektet kallas MetroCHARGE och ytterligare tre tunnelbanestationer kopplas snart in.

AMB: Renovación de la red metropolitana de electrolineras

Ansvariga för MetroCHARGE uppger att 33 procent av tågens elektricitet nu kommer från regenerativa bromsar, tillräckligt för att försörja 25 tunnelbanestationer. När alla växelriktare och batterier är på plats ska tågens bromsar stå för 41 procent av elektriciteten som behövs för att driva tågen och minska koldioxidutsläppen med 3,9 ton.

Vad har det för betydelse

Barcelona räknar med att tjäna ihop de investerade pengarna för MetroCHARGE, nästan 90 miljoner kronor, på fem år med avgifterna som bilister betalar för att ladda sina bilar. De rekommenderar andra tunnelbaneoperatörer att göra likadant. En beräkning uppskattar att New York kan minska sin elförbrukning med 35 procent om de inför ett liknande system som Barcelonas.

Varje fysisk förändring är en potentiell källa till elektricitet och värme. Eldrivna fordon som bromsar är väl lämpade för denna effektivisering och tåg likaså.

Källor

Lämna ett svar