Eldrivna färjor börjar trafikera norska fjordar
Vad händer
Norska rederiet Fjord1 bygger fyra autonoma, batteridrivna färjor för att trafikera norska fjordar.
Kontext
Fjord1 har beställt fyra färjor med öppning åt båda sidor.
- Längd: 120 meter
- Bredd: 18,6 meter
- Passagerare: 399
- Bilar: 120
Färjorna kommer trafikera Sognefjorden mellan Lavik och Oppedal.
Målet är att ersätta manuell styrning med autonoma verktyg för färd och dockning. Testning börjar 2027 och förväntas köra autonomt från 2028.
Färjorna är utrustade med SCHOTTEL EcoPellers SRE 340- motorer som drivs av batterilager från Corvus Energy och som rymmer 2,232 megawattimmar elektricitet.

Motorn har mycket färre rörliga delar än traditionella (fossildrivna) motorer vilket medför minskat oljud och vibrationer.
Vad har det för betydelse
Eldriften utvecklas och vi ser allt fler färjor och fartyg som drivs av elektricitet och som åker allt längre sträckor.

