Paris begränsar biltrafik i centrum för att minska föroreningar och bilköer

Denna text försöker övertyga dig om att solenergi, vindkraft och batterilagring är nycklarna till att lösa klimatkrisen. Jag hittar inte på saker men betonar framsteg och möjliga lösningar.

Dela inlägget

Vad händer

Sedan 5 november råder ett förbud för motorburen trafik i Paris innerstad, en ‘Zone à Trafic Limité’ (ZTL).

Kontext

Området är 5,5 kvadratkilometer stort och rymmer drygt 100 000 boende och 11 000 företag. Zonen ligger norr om floden Seine och inkluderar Louvren, Tuilerierna, Hotel de Ville och stora delar av Marais.

Mellan 350 000 och 500 000 fordon åker in i zonen varje dag och varannat fordon är på väg till en plats utanför zonen.

The traffic limit zone (ZTL) restricts entry to vehicles – cars, motorbikes, mopeds, vans and lorries – in arrondissements 1-4, which make up a large part of the historic centre of Paris. The total ZTL area is around 5km square and houses 100,000 people and around 11,000 shops and commercial sites (eg bars or cafés).

The Local: Paris’ new limits on cars in city centre

ZTL är en åtgärd som ska ta den franska huvudstaden närmare borgmästaren Anne Hidalgos målsättning om minskade föroreningar och köer. De senaste åren har staden öppnat hundratals kilometer med nya cykelbanor.

Undantag från förbudet

  • Utryckningsfordon, bussar och taxibilar är tillåtna.
  • Fordon för handikappade.
  • Fordon för boende och för personer som arbetar i området är också tillåtna.
  • De som har ärenden till zonen, som restaurangbesök, läkarbesök och teater får åka in.

Vad har det för betydelse

Idén är att ZTL ska få folk att byta från egna fordon till kollektivtrafik och cyklar och luckra upp innerstadstrafiken. Avenue de l’Opéra förväntas minska sin trafik med 30 procent och Boulevard de Sébastopol upp till 15 procents minskning.

Källor

Lämna ett svar