Världens första eldrivna bandvagn

Denna text försöker övertyga dig om att solenergi, vindkraft och batterilagring är nycklarna till att lösa klimatkrisen. Jag hittar inte på saker men betonar framsteg och möjliga lösningar.

Dela inlägget

Vad händer

Världens första elektrifierade bandvagn har utvecklats för användning i fält. Bandvagnen är fossil-, buller- och vibrationsfri och batteriet kan bidra med kapacitet till elnätet.

Kontext

För ett par år sedan identifierade Vattenfall en fordonstyp som inte har elektrifierats och startade arbetet att bygga om en befintlig bandvagn med förbränningsmotor.

Bandvagnen kan transportera material och personal i terräng, snö och på ömtålig mark.

Bandvagnen rullar iväg, mycket tyst, upp över en kulle och försvinner ut i terrängen.
Just arbetsförhållandena i vagnen blir betydligt bättre för de som jobbar i den. En bullrig miljö kommer bli betydligt tystare med den eldrivna fordonen när de kommer tas i bruk.

Östgötatidningen: Världspremiär i Boxholm: ”Väldigt intressant”

Målet är att hela fordonsflottan ska vara fossilfri till 2030. Företaget har ett hundratal bandvagnar som ska konverteras till eldrift.

Bedömningen är att fordonet har en drifttid som räcker till en normal arbetsdag och det finns tre olika körlägen att välja mellan, Eco, Normal och Peak, för att optimera driften under olika förhållanden. Systemet ska dessutom vara rustat för att klara extrema temperaturer ner till 40 minusgrader.

Allt om Elbil: Vattenfall har världens första eldrivna bandvagn
Vattenfall Eldistribution presenterar världens första elektrifierade bandvagn

Fakta

  • Batteri: 120 kilowattimmar
  • Snabbladdning: 80 procent på mindre än 50 minuter.
  • Toppfart: 40 km/h.

Batterilagren kan agera reservkraft genom Vehicle-to-Grid (V2G) och förse elnätet med elektricitet.

Vad har det för betydelse

Bandvagnar fungerar vid beredskap men batterikapaciteten innebär att ett par bandvagnar kan driva en hel stadsdel.

Källor

Lämna ett svar