Kraftig ökning av tunga eldrivna lastbilar i Sverige 2024

Dela inlägget

Vad händer

Antalet tunga eldrivna lastbilar i Sverige ökade kraftigt 2024 och var vid årets slut nästan dubbelt så många som året innan. Samtidigt fortsatte diesel att dominera tunga transporter och bensin är fortfarande det näst vanligaste drivmedlet.

Kontext

Under 2024 registrerades 897 tunga eldrivna lastbilar i trafik i Sverige, nästan en fördubbling från de 482 som fanns vid slutet av 2023. Eldrivna lastbilar utgör dock fortfarande en liten andel av den totala flottan av tunga lastbilar, som vid årsskiftet uppgick till 85 034 fordon.

Drivmedelsfördelning bland tunga lastbilar

  • 94 procent av de tunga lastbilarna i trafik är dieseldrivna.
  • 4 procent använder gas som drivmedel.
  • Eldrivna tunga lastbilar ökar kraftigt och utgör en dryg procent av den tunga lastbilsflottan.

Jämfört med utvecklingen för personbilar och lätta lastbilar tar elektrifieringen av de tunga fordonen längre tid. Enligt uppgifterna från Trafikanalys ökade andelen eldrivna lätta lastbilar också och utgjorde vid årsskiftet nästan 5 procent av de 618 274 lätta lastbilarna i trafik. Diesel är fortfarande det klart dominerande drivmedlet med 86 procent av flottan.

Elektrifieringen går dock snabbare inom buss-sektorn. Vid årsskiftet 2024/2025 var 10 procent av bussarna eldrivna.

Vad har det för betydelse

Att antalet tunga eldrivna lastbilar nästan fördubblades under 2024 visar att elektrifieringen av transportsektorn tagit fart, även om det fortfarande är en lång väg kvar innan den dominerar tunga transporter. Diesel är det vanligaste drivmedlet, men ökningen av eldrivna lastbilar tyder på att fler företag ser potentialen i elektrifierade transporter. En fortsatt uppväxling kräver utbyggd laddinfrastruktur och incitament för att ersätta de fossildrivna fordonen.

Källor

Lämna ett svar

Med denna text försöker jag visa hur solenergi, vindkraft och batterilagring är nycklarna till att lösa klimatkrisen. Jag betonar framsteg och möjliga lösningar.