Tåg med batterier kör elektricitet från solenergi och vindkraft

Vad händer
Kontext
USAs elnät ska fördubblas till 2040 men nya ledningar tar 10–20 år att bygga på grund av kostnader och tillstånd. Samtidigt står järnvägen redo – och tidigare koltåg kan lämna plats för andra användningar.
- SunTrain och Voltify bygger tåg med stora batteripaket som laddas vid sol- och vindparker och körs till platser där efterfrågan på elektricitet är hög men nätet är otillräckligt.
- USAs befintliga godsjärnväg är cirka 22 500 mil lång – ett färdigt logistiksystem som kan utnyttjas för eltransporter, utan att dra nya ledningar.
- Ett tåg kan transportera lika mycket elektricitet som två kärnkraftverk producerar på en timme, enligt SunTrain.
Det första pilottestet har redan genomförts: ett tåg med 750 kilowattimmar körde 1000 mil i Kalifornien. Nästa steg är ett tåg med tjugo vagnar och batterilager som rymmer 384 miljoner wattimmar och ska köra mellan två gamla kolkraftverk i Colorado.
Voltify går ännu längre
- Företaget bygger lokala mikronät längs rälsen där solenergi lagras och förs vidare med tåg.
- Lok och vagnar förses med AI-styrd ruttoptimering och dynamisk laddning både vid stationer och under färd.
- Voltify undersöker säkra batteritekniker som natrium-jon och litium-järnfosfat.
Vad har det för betydelse
Att frakta elektricitet med tåg kan förkorta tiden från idé till drift för energilagring, från decennier till år. För städer med svaga elnät eller områden med överskott på solenergi skapas nya möjligheter: ett tåg kan anlända och avlasta elnätet under dagens toppar. Det gör inte bara elektriciteten mer tillgänglig – det gör elnätet mer flexibelt och rörligt.