Candela första eldrivna båt att resa mellan två kontinenter- korsar Medelhavet

Dela inlägget

Vad händer

En Candela C-8 elbåt har för första gången korsat Gibraltar sund – och därmed genomfört världens första interkontinentala resa med en eldriven båt.

Kontext

Det handlar inte bara om en symbolisk bedrift – utan om ett konkret tekniskt genombrott med praktisk betydelse för framtidens sjöfart. Resan gick mellan Sotogrande i Spanien och Ceuta i Nordafrika, 24 nautiska mil på drygt en timme, och båten återvände samma dag.

Open Street Map: Sotogrande – Ceuta

Candela C-8 är en bärplansbåt, där undervattensvingar lyfter skrovet ovanför ytan. Det minskar motståndet och sänker energiförbrukningen med 80 procent jämfört med traditionella snabbfärjor. Under överfarten användes endast 40 kilowattimmar elektricitet, vilket kostar 8 euro. En bensindriven följebåt förbrukade 50 liter bränsle för 90 euro.

Det datorstyrda bärplanssystemet, som justerar sig upp till 100 gånger per sekund, gör att båten stabiliseras automatiskt även i grov sjö. Jämfört med traditionella småbåtar är detta en dramatiskt förbättrad upplevelse för passagerare.

Syftet med överfarten var att demonstrera potentialen hos Candela P-12, företagets eldrivna färja som redan kör reguljärt i Stockholm. Den är tänkt att komplettera dagens stora dieselfärjor med direktlinjer till mindre kustsamhällen – både över sundet och längs kusten, exempelvis Costa del Sol.

  • Gibraltarsundet trafikeras av över 3,5 miljoner passagerare årligen, främst via stora bilfärjor.
  • Candelas teknik möjliggör snabba direktlinjer till lägre kostnad och utan utsläpp.
  • Samarbete sker med Avangreen, bolaget bakom Ceutas största solenergianläggning.

Vad har det för betydelse

Elektrisk sjöfart har hittills begränsats av kort räckvidd och känslighet för sjögång. Den här resan visar att långväga, eldriven passagerartrafik är möjlig även i krävande farvatten – snabbt, billigt och utan utsläpp. För samhällen längs Medelhavets kust kan det innebära nya färjelinjer till orter som idag saknar tillgång till snabb kollektivtrafik.

Det gör att elektrisk sjöfart kan ta samma steg som elbilen gjorde för 10 år sedan – från korta tester till verklig samhällsnytta.

Källor

You may also like