Fysiska knappar återinförs i bilar – skärmar en säkerhetsrisk
Vad händer
Kontext
Efter decennier av digitalisering börjar bilindustrin inse nackdelarna med pekskärmar för förarinteraktion. EuroNCAP varnar för försämrad reaktionstid och ökad olycksrisk när funktioner som vindrutetorkare, blinkers och varningsljus kräver menyval på skärmar.
- Reaktionstider vid skärmhantering i bil är värre än vid rattfylleri, enligt brittiska TRL.
- 89 procent av förarna föredrar fysiska reglage, enligt en enkät från What Car?
- Volvo V70 från 2005 slog moderna elbilar i användarvänlighet, enligt Vi Bilägare.

Volkswagen backar från tidigare skärmfokus. Designchefen Andreas Mindt säger att framtida modeller får knappar för volym, klimat och varningssystem. Mazda, Subaru och Hyundai går också samma väg.
Bilbranschen erkänner tyst att skärmar inte fungerar i rörliga miljöer. Även röststyrning, som integreringen av ChatGPT i Mercedes, har visat sig otillräcklig i stressiga eller stökiga bilmiljöer.
Designers pekar även på kulturella och ekonomiska skäl. Pekskärmar är billigare att tillverka och uppdatera, men saknar den taktila återkoppling som förare behöver för att köra säkert.
“Pekskärmar är billigare att tillverka och uppdatera, men saknar den taktila återkoppling som förare behöver för att köra säkert.”
Flygindustrin är ett motexempel. Boeing och Airbus har skärmar i cockpiten, men inga pekskärmar för kritiska funktioner – där används knappar, spakar och vred.
Yay! Buttons & knobs forever.
David Roberts, Volts.wtf
Vad har det för betydelse
Att fysiska reglage gör comeback i bilar kan minska olyckor orsakade av distraktion, ett växande problem både i Europa och USA. För kommuner, försäkringsbolag och familjer innebär detta en konkret chans till ökad trafiksäkerhet och minskade kostnader för skador. Bilförare får återigen möjlighet att styra bilen med känsla och reflexer – inte med ögon och menyer. I takt med att säkerhetsklassningen börjar premiera knappretur, kan hela bilmarknaden bli mer människovänlig.

