Vad händer
Kontext
Lagret består av 120 batterier som har en total kapacitet på 172 kilowattimmar vilket minskar Svealandstrafikens eleffektsbehov med hundra kilowatt. Batterierna förvaras i en container med återvinningsbara nickel-metallhybridbatterier som har högre brandsäkerhet än litiumjonbatterier, kostar mindre och har en längre livslängd.
Projektet är ett samarbete mellan Svealandstrafiken, Vinnova, mjukvaruföretaget Tvinn, Comsys och Nilar som utvecklar och producerar återvinningsbara nickel-metallhybridbatterier.
Vad har det för betydelse
Batterilagret minskar bussbolagets elanvändning och elkostnader. Det ökar deras självförsörjandegrad för elektricitet till bussarna och avlastar elnätet när många bussar laddas och körs.
mål att bidra till ett välbalanserat elnät som klarar av att tillhandahålla el till en ökad mängd elektrifierade bussar
– Vi ser stora möjligheter att med ett energilager kunna bli mer självförsörjande på el då vi inte behöver köpa när efterfrågan på el är som störst och då priset är som dyrast. Med ett energilager kan vi också avlasta Svenska Kraftnät med så kallad frekvensbalansering, vilket innebär att när elnätet väl behöver mer eller mindre el så kan vi bistå med det, säger Geert Schaap.
Dagens Infrastruktur: Energilager testas av Svealandstrafiken
I nyheterna
- Sveriges Radio: Bussbolaget skaffar eget batterilager – ska avlasta elnätet
- Dagens Infrastruktur: Energilager testas av Svealandstrafiken
- Vinnova: Elektrifierade persontransporter – en del av den smarta staden
- Svealandstrafiken: Samtliga 17 elbussar i Västerås är nu redo för trafik
- Sveriges Radio: Premiär för VL:s nya elbussar
- Bildkälla: Svealandstrafiken