De senaste tjugo åren har priset på batterilagring genomgått en dramatisk utveckling. Från att ha varit en kostsam teknik med begränsad användning har batterilagring blivit alltmer prisvärd och tillgänglig. Låt oss ta en närmare titt på hur priserna har utvecklats i olika faser.
Högprisfasen (1995-1999)
På 2000-talet var batterilagringssystem otroligt dyra. Priserna låg mellan 32 000 och 57 000 svenska kronor per kilowattimme (kWh) lagringskapacitet. Till exempel skulle ett 100 kWh-system ha kostat över 3 miljon svenska kronor. Vid den här tiden användes batterilagring främst inom specialiserade områden som rymdteknik och medicinsk utrustning.
Utveckling (2000- 2009)
Priserna började gradvis sjunka under detta decennium. I slutet av 2009 hade kostnaden sjunkit till cirka 7 000 svenska kronor per kWh. Detta markerade början på en större prisminskningstrend.
Tidig prisminskning (2010-2015)
Mellan 2010 och 2015 började priserna sjunka, men de var fortfarande höga. 2015 hade kostnaden sjunkit till 3 300 svenska kronor per kilowattimme. Denna tid visade de första tecknen på att batterilagring kunde bli en mer användbar teknik inom energisektorn.
Snabb prisminskning (2015-2020)
Under perioden 2015-2020 fortsatte prisminskningen i en accelererande takt. År 2019 kostade batterilagring endast 1 400 svenska kronor per kilowattimme, en bråkdel av priserna för tjugo år sedan. Detta gjorde batterilagring mer attraktivt för kommersiella och industriella energilagringsprojekt.
2020 👉
Efter 2020 har prisutvecklingen för batterilagring fortsatt att imponera. Priserna har sjunkit till cirka 1 000 svenska kronor per kilowattimme eller till och med lägre beroende på skala och teknologi. Denna kraftiga prisminskning har haft en avgörande roll för att möjliggöra en bredare användning av förnybar energi, elektriska fordon och energilagringssystem för både hem och företag, och den positiva trenden förväntas fortsätta framöver. Batterilagring har blivit en central komponent i övergången till fri energi.
1 kommentar
Lägg till din[…] Vi har en regering som saktar ner uppväxlingen men bilmarknadens utveckling är global och priset på batterier (som styr priset på elbilar) har sjunkit i mer än tjugo år. Det beror på att batterier är en teknologi som utvecklas i produktionsledet och det kommer inte […]