Flygplatser lämpar sig väl för solenergi och batterilagring

Dela inlägget

Vad händer

En svensk forskargrupp visar att belastning på elnätet från laddning av elflyg och elbilar på flygplatser kan hanteras med solenergi och batterilagring.

Kontext

Grow tog upp det i februari, att flygplatser är utmärkta platser för solenergi.

Stora ytor som inte kan användas för något annat och som är garanterat fria från skugga.

Grow Sverige: Var ska vi bygga solenergi- del 1- på flygplatser

Dessutom har flygplatser en utbyggd infrastruktur för elektricitet.

Nu har forskare från Chalmers och Uppsala undersökt vilken effekt laddningen av eldrivna fordon kan få på Visby flygplats. Analysen konstaterar att solpaneler och batterilager kan minska belastningen på elnätet avsevärt.

Science Direct: Evaluating the role of solar photovoltaic and battery storage in supporting electric aviation and vehicle infrastructure at Visby Airport

Varför är det viktigt? Elektrifiering medför ökade behov av elektricitet vid rusningstrafik, vilket är morgnar, sena eftermiddagar och kvällar för flygplatser.

Grid stress is best described as the balance between electricity demand and the amount of energy available within the grid. Grid stress increases as more households, businesses, and other devices or systems pull electricity from the grid. The higher the local energy consumption and the less electricity available, the higher the stress. Grid stress can be increased if other factors, like weather, human error, and system damage, occur. As grid stress increases, an outage or failure will likely occur. 

Today’s Homeowner: What Is Grid Stress, and Why Does It Affect Your Electricity Bill?

Forskarstudien visar att skiftet från bensindrivet kortdistansflyg till motsvarande elflygplan ökar belastningen på elnätet med nästan nittio procent och kapacitetstoppar med en megawatt.

Science Direct: Evaluating the role of solar photovoltaic and battery storage in supporting electric aviation and vehicle infrastructure at Visby Airport

Elektricitet från solenergi som produceras och används av flygplatsen själv minskar belastningen på elnätet med 871 megawattimmar.

Batterilager (Battery energy storage systems – BESS) minskar behovet av elektricitet utifrån med arton procent jämfört med om man bara har solpaneler.

Vad har det för betydelse

Sammantaget, konstaterar forskargruppen, är solenergi och batterilagring tillräckligt för att balansera behovet av elektricitet från elnätet när Visby flygplats både ska ladda eldrivet flyg och elbilar.

I nyheterna

Lämna ett svar