Vad händer
Kontext
Färjan Explorer 1 är 200 meter lång, 38 meter bred, går som snabbast 19 knop och kan alltså bära sjutusen bilar i lasten.
Färjan är utrustad med två fossilgastankar vilket är den primära bränslekällan. Fulltankad kan den färdas 3000 mil. Motorn har även mekanismer för att minska utsläppen.
What sets it apart is adopting a natural gas (LNG)/fuel dual-fuel propulsion system, marking a notable move toward cleaner energy solutions in maritime transport. Additionally, the vessel incorporates a battery system and a shaft generator for the first time.
Clean Technica: New BYD Vessel Can Transport 7,000 Vehicles Around The World
Skeppet har också utformats för energieffektivitet med former som minskar motstånd och färglager som stöter bort alger.
Vad har det för betydelse
För BYD kommer Explorer 1 bidra till handeln i Europa som har strikta utsläppskrav på företag som säljer till européer.
“This initiative is expected to address the longstanding logistical challenges European shipping companies face, presenting a considerable breakthrough in sea transportation.”
Clean Technica: New BYD Vessel Can Transport 7,000 Vehicles Around The World
För världen är detta ett tydligt steg bort från fossila bränslen. Fyrtio procent av all frakt till sjöss består av fossila bränslen.
Källor
- Clean Technica: BYD Starts Shipping EVs on Explorer No. 1
- Clean Technica: New BYD Vessel Can Transport 7,000 Vehicles Around The World
- CarNewsChina.com: Can transport 7,000 cars at a time! BYD’s Ro-Ro vessel Explorer 1 completed its sea trial
- CarNewsChina.com: BYD’s first transport ship EXPLORER NO.1 has been delivered and left the port
- Grow Sverige: 40% av all frakt till sjöss består av fossila bränslen