Vad händer
Volvo och CATL inleder ett samarbete för att återvinna förbrukade elbilsbatterier.
Kontext
Enligt Volvo kommer CATL använda material från Volvobilars batterier för att tillverka batterier till nya elbilar. Volvoleverantörer kommer demontera batterierna i företagets bilar och återanvända mer än 90 procent av materialen, som nickel, kobolt, litium med flera.
Batterier som nått sin livslängd måste hanteras på rätt sätt för att inte utgöra en fara för djur och växter.
The agreement is an “important milestone in building a battery recycling and closed-loop business model in China” and opens a new chapter in the closed-loop management of the battery cycle, said Tan Libin, Co-President of Marketing at CATL.
Electrive: Volvo and CATL launch recycling cooperation in China
Volvo har en hållbarhetsstrategi med målet att nå nettonollutsläpp 2040 och att använda minst 35 procent återvunna material i alla nya elbilar från 2030. Utöver återvinningssamarbetet med CATL jobbar Volvo också med Redwood Materials som återvinner batterier för den nordamerikanska marknaden.
Vad har det för betydelse
Istället för engångsartiklar ska vi satsa på material som kan användas många gånger. Först då kan vi minska beroendet av material och bränslen. Det kan liknas vid att hushålla med våra material och inte slösa bort det vi redan har.
Fossileran handlade om engångsartiklar; engångsrakhyvlar, engångstandborstar, engångsbränslen, engångsenergi. Ett gigantiskt slöseri!
Med fri energi som solenergi och vindkraft använder vi samma energikälla om och om igen, miljontals gånger, och kan fokusera på att återvinna material som används vid produktion av paneler, batterier och propellrar.
Grow Sverige: Ökad frihet och lägre kostnader med materialåtervinning