Världens största helt elektriska färja testas i Australien

Dela inlägget

Vad händer

I maj inleds havstesterna för världens största eldrivna färja, byggd av Incat i Tasmanien. Färjan levereras till Argentina i slutet av året och har en batterikapacitet på 40 miljoner wattimmar (megawattimmar).

Kontext

Färjan, kallad Hull 096, är 78 meter lång och kan färdas 100 nautiska mil per laddning. Den rymmer 2100 passagerare och 225 bilar och drivs helt och hållet av elektricitet lagrad i ett 250 ton tungt litiumjonbatteri.

Byggprocessen startade som ett LNG-projekt, men coronapandemin tvingade färjeoperatören Buquebus i Sydamerika att pausa beställningen. Det gav Incat möjlighet att testa en helt elektrisk lösning, eftersom Buquebus själva kontrollerar sina färjeterminaler i Argentina och Uruguay och kunde anpassa infrastrukturen.

Målet var att behålla låg vikt och hög hastighet (upp till 27 knop). Komponenter som batterier, switchar och motorer behövde matcha LNG-versionens vikt för att inte förändra fartygsbalansen. Resultatet blev ett något lättare fartyg än LNG-originalet, trots det enorma batteriet.

Marknadsläget för eldrivna färjor

  • Europa leder utvecklingen, särskilt Norge och Danmark, där nya lagar kräver utsläppsminskningar.
  • 35 procent av EUs hamnar har landström, men elinfrastrukturen är fortfarande en flaskhals.
  • Hybridsystem dominerar eftersom de minskar risken vid bristande elförsörjning i hamnar.

Incat utvecklar också hybridfärjor, bland annat för det danska företaget DFDS, där man planerar för att i framtiden enkelt kunna byta ut LNG-motorer mot elmotorer.

Vad har det för betydelse

Den här färjan visar hur eldrift på havet kan skalas upp till långdistansresor och tunga transporter, när infrastruktur och teknik samverkar.

  • Bygg elinfrastruktur i egna hamnar, särskilt där man kontrollerar terminalerna själv.
  • Satsa på lättare fartygskonstruktioner, så krävs mindre elektricitet för att driva dem.
  • Använd hybridlösningar som steg mot full elektrifiering, särskilt där tillgång till hamnström ännu saknas.

Hull 096 visar att helt elektriska färjor inte längre är tekniska experiment – de är praktiskt genomförbara. Med rätt förutsättningar kan även färjetrafik i Sverige och övriga Norden elektrifieras på bred front.

Källor

  • 18 april 2025