Global elbilsförsäljning slår rekord- 1 av 4 nya bilar eldriven 2025

Dela inlägget

Vad händer

Elbilsförsäljningen i världen slog rekord 2024 med över 17 miljoner sålda fordon, en utveckling som väntas fortsätta till över 20 miljoner sålda elbilar 2025. Kina står för mer än hälften av denna ökning, samtidigt som försäljningen i Asien, Latinamerika och Afrika växer kraftigt.

Kontext

Kina dominerar – och sprider tekniken vidare

  • Kina stod för över 11 miljoner sålda elbilar 2024 – nästan lika mycket som hela världens försäljning 2022.
  • Exporten av kinesiska elbilar ökade med 20 procent – och Kina producerade över 70 procent av världens elbilar.
  • Två tredjedelar av elbilarna i Kina var billigare än fossildrivna bilar, trots minskade subventioner.

Den kinesiska dominansen beror på flera faktorer: starkt politiskt stöd, hög produktionseffektivitet, låga batteripriser och snabbt växande export. Länder som Brasilien, Thailand och Mexiko har fått tillgång till kinesiska elbilar till priser som sjunkit till nära eller under fossilbilarnas nivå, tack vare kinesiska importbilar.

Tillväxtmarknader växlar upp

  • Sydostasien ökade sin försäljning med nästan 50 procent, där Thailand och Vietnam leder utvecklingen.
  • I Latinamerika mer än fördubblades försäljningen, särskilt i Brasilien som nådde 6 procent marknadsandel.
  • Afrika såg liknande mönster, även om elbilar ännu är under 1 procent av bilmarknaden.

Bakom dessa siffror ligger bland annat stödjande policyer, importerade lågprisfordon från Kina och ökade krav på utsläppsreduktioner globalt.

Stiltje i Europa – och måttlig tillväxt i USA

  • Europa låg kvar på cirka 20 procent elbilsandel, men tillväxten bromsades av minskade subventioner.
  • USA ökade med 10 procent till drygt 1 av 10 nya bilar, trots osäkerhet om framtida subventioner.

EU:s och Storbritanniens utsläppsmål för 2025 väntas dock lyfta försäljningen till 25 procent, medan USA:s framtid förblir osäker i avsaknad av tydlig politik.

Laddinfrastruktur: framsteg och flaskhalsar

  • Antalet snabbladdare ökade med 50 procent globalt, men behovet ökar snabbare.
  • USA och Storbritannien halkar efter, med fler bilar per laddpunkt än tidigare.
  • I Kina och EU är utbyggnaden mer i takt med försäljningen.

Snabbladdare längs motorvägar är avgörande för långresor, och ny teknik gör laddning allt snabbare. Men infrastrukturens utbyggnad måste nästan niofaldigas till 2030 för att möta efterfrågan.

Tunga transporter elektrifieras

  • El-lastbilar ökade med 80 procent 2024, tack vare särskilt stark tillväxt i Kina.
  • Total ägandekostnad för tunga el-lastbilar är redan lägre än diesel i Kina, och når paritet i EU och USA till 2030.

Antalet modeller har sexfaldigats sedan 2020 och omfattar nu allt fler tillämpningar. EU:s regler för förarvilor gör också att laddning kan ske utan extra dröjsmål under långa körningar.

Vad har det för betydelse

För hushåll i Thailand, stadsbor i Brasilien eller små åkerier i Kina innebär elbilar och el-lastbilar lägre kostnader, renare luft och tillgång till modern teknik. Det globala transportlandskapet håller på att skifta – inte bara i rika länder med stödprogram, utan i hela världen. När teknik från Kina pressar priserna globalt blir elektrifiering tillgänglig också för dem som tidigare lämnats utanför uppväxlingen. Det är en förändring som berör både människors vardag och länders energiförsörjning.

Källor

You may also like