Deutsche Bahn bygger batterilager av gamla elbilsbatterier

Dela inlägget

Vad händer

I tyska Leipzig använder Deutsche Bahn solpaneler och återanvända elbilsbatterier för att täcka en fjärdedel av elförbrukningen i ett underhållsverk för fjärrtåg. Lösningen sparar åttiofemtusen euro per år.

Kontext

ICE-verket i Leipzig har utrustats med en ny lösning, en kombination av koncept.

  • Solenergi med en toppeffekt på 290 kilowatt, fördelat på tre byggnader
  • Återanvända elbilsbatterier från åtta fordon, i drift tidigare i fem till sju år
  • Flexibel lagring som minskar effektuttag från elnätet vid höga belastningar

Den nya batterianläggningen är ett så kallat Second Life-system där elbilsbatterier som inte längre duger för mobil användning får nytt liv i stationär energilagring. Tekniken kommer från encore | DB – ett startup inom Deutsche Bahn – och kan anpassas och skalas upp beroende på behov.

Systemet används särskilt vid energikrävande moment.

  • provkörning av tåg som inte kan använda kontaktledning
  • svarvning av hjulaxlar i verkstadens undergolvssvarv

Överskottsel från solpanelerna som inte används direkt eller lagras matas ut till elnätet. Anläggningen är också kopplad till ett övervakningssystem som kontinuerligt analyserar elförbrukningen för att optimera användningen av den lagrade elektriciteten.

Detta är ett konkret steg i Deutsche Bahns program S3, som syftar till att göra verksamheten mer cirkulär, ekonomiskt effektiv och klimatneutral. ICE-verket i Leipzig har dygnet runt-verksamhet och servar främst tågtyperna ICE T och Intercity 2, med tvåhundrasjutiofem anställda.

Redan i dag drivs alla anläggningar som försörjs via DB Energie med el från fri energi, och målet är att hela järnvägsnätet ska nå hundra procent grön el till år 2038.

Vad har det för betydelse

Det här projektet visar hur batterier från elbilar kan få ett andra liv i stationära system och skapa lokal, flexibel lagring av fri energi. I stället för att bli avfall får batterierna ett nytt syfte – och minskar samtidigt belastningen på elnätet. Om fler verkstäder och industrimiljöer använder samma teknik kan stora delar av det kommersiella el- och värmebehovet täckas lokalt och cirkulärt. Det innebär inte bara kostnadsbesparingar utan också att framtidens elnät kan bli mer flexibla, mindre sårbara och mindre beroende av fossilgas eller centrala kraftverk.

Källor

  • 2 juli 2025