Dela inlägget

Vad händer

I de österrikiska Alperna har myndigheten för lavin- och skredskydd tagit i drift ett mobilt batterilager från Liebherr som driver kranar, verktyg och byggkontor vid uppförandet av en ny skyddsbarriär mot laviner. Systemet ersätter den tidigare dieseldrivna strömförsörjningen och sparar omkring 2 000 liter diesel i månaden.

Kontext

Utmaningen vid byggarbeten i bergsområden är ofta otillräcklig nätkapacitet. Den snabba Liebherr-kranen som används för att bygga den nya barriären i Pongau-dalen kräver korta effekttoppar som elnätet inte klarar.

  • Lösningen blev ett mobilt energilager, LPO 100, med 94 kilowattimmars kapacitet. Det buffrar nätanslutningen och levererar upp till 100 kilovoltampere vid kranens lyft.
  • Batteriet laddas under natten med elektricitet från nät och solenergi, vilket gör att dieselaggregat helt kan undvikas.

”Systemet är driftsäkert och tyst. Det har fungerat felfritt sedan installationen – precis som det ska.”

Platschef Nikolaus Wieser

Tekniken bygger på Liebherrs utveckling av batterielektriska fordon och snabbladdningssystem. Den mobila enheten kan även försörja verktyg, pumpar och tillfälliga byggkontor, och har redan använts av byggföretag i Frankrike. För dem har tystnaden och avsaknaden av avgaser förbättrat både arbetsmiljö och säkerhet.

Vad har det för betydelse

Det här visar hur fri energi kan användas även på byggarbetsplatser långt från tätorter. När batterilager ersätter dieselgeneratorer blir byggmiljöer tystare, renare och billigare att driva. Myndigheter och entreprenörer får en flexibel elproduktion som kan följa med dit arbetet sker – ett viktigt steg mot elektrifierad infrastruktur även i svårtillgängliga områden.

Källor

  • 6 oktober 2025