Plug-in-hybrider släpper ut nästan lika mycket som bensinbilar
Vad händer
Kontext
Analysföretaget Transport & Environment har granskat data om bränsleförbrukning från 800 000 europeiska bilar. Resultatet visar en växande klyfta mellan verkliga utsläpp och de värden som antas i EU:s laboratorietest.
- Fyra till fem gånger högre utsläpp i verkligheten.
- Endast 27 procent av körningen är eldriven.
Även vid eldrift används bensinmotorn. Elmotorn är för svag för att klara acceleration och backar, vilket gör att förbränningsmotorn används för en tredjedel av körsträckan även när bilen går i urladdningsläge.
Det innebär att en plug-in-hybrid släpper ut 135 gram koldioxid per kilometer, 19 procent lägre än bensin- och dieselbilar, inte 75 procent som tidigare antagits.

Rapporten visar också att tillverkarna tjänat på luckan i systemet: mellan 2021 och 2023 kunde fyra stora bilgrupper undvika över fem miljarder euro i böter tack vare den överskattade elandelen. Samtidigt får bilägare betala omkring 500 euro mer per år i bränslekostnader än vad laboratorievärdena antyder.
Transport & Environment varnar för att långdistanshybrider – och den nya varianten extended-range electric vehicles som blivit populära i Kina – riskerar att bli en avledande teknik på vägen mot nollutsläpp. De har ofta ännu större bensintankar (upp till 900 kilometer räckvidd i förbränningsläge) och kan drivas huvudsakligen av fossilbränsle.
Vad har det för betydelse
Analysen visar att plug-in-hybrider inte fungerar som en brygga mot utsläppsfri körning utan snarare som ett hinder. Om EU skulle tillåta att dessa modeller säljs efter 2035, enligt önskemål från delar av den tyska bilindustrin, skulle det kunna leda till 2,8 miljarder ton extra koldioxidutsläpp fram till 2050.

