Kina installerar solpaneler längs motorvägar och på rastplatser i 17 provinser
Vad händer
Kontext
Grow har tagit upp det här många gånger, att använda exploaterad mark för solenergi och vindkraft. Det är mark som har nära till infrastruktur och som människor inte har starka känslor för (i motsats till vackra stränder eller annan skör natur).
Frankrike bygger 240 miljoner watt (megawatt) längs sina motorvägar och i den schweiziska kantonen Appenzell Ausserhoden har elproduktionen från solljus pågått i flera år.
Längs motorvägen Jinan–Weifang i provinsen Shandong producerar ett solsystem på 68 miljoner watt nu 68 miljarder wattimmar elektricitet per år. Det är mer än fyra gånger den elektricitet som själva vägstråket förbrukar. Motorvägen presenteras som Kinas första koldioxidfria väg.
Hur utbyggnaden ser ut
- Vid slutet of 2024 hade den installerade kapaciteten nått 1,7 miljarder watt, vilket motsvarar 76 procent av den distribuerade elproduktionen från fri energi i transportsektorn
- Sjutton provinser har börjat utveckla rastplatser med nästan noll utsläpp
- Projekten har expanderat från tak på rastplatser till sluttningar, mitträcken och tunnelmynningar
Beräkningar från China Academy of Transportation Sciences visar en potential på 944 miljarder watt solenergi längs vägar. Mer än 60 procent av den kapaciteten skulle kunna ligga längs motorvägar. Full utbyggnad skulle producera mer än tre gånger den årliga elförbrukningen i hela det nationella motorvägssystemet.
Shandong Hi-Speed Group Co. har installerat 668 miljoner watt och planerar att överstiga 1 000 miljoner watt vid utgången av 2025. Det ska höja självförsörjningen av elektricitet från fri energi längs Shandongsprovinsens motorvägar till 40 procent. Ett företag beskriver en lösning som integrerar sluttningar, rastplatser och tunnlar. Projektet Jinan-Weifang fungerar som modell för utbyggnad i hela landet.

Andra provinser rör sig också snabbt framåt. Hunan lade till 8,2 miljoner watt under 2024. Shanxi siktar på 279 miljoner watt till 2025 enligt nya riktlinjer. Henan Communications Investment Group har lanserat ett initiativ som riktar sig mot miljarder watt kapacitet inom fem år.
Utmaningar
- Komplexa ansökningsförfaranden och restriktioner för motorvägsoperatörer har bromsat vissa projekt
- Tuffa förhållanden längs motorvägar påskyndar nedbrytning av moduler med 2 till 3 procent per år, vilket kan minska effektiviteten till 85 procent efter fem år
- Inspektioner längs bergsmotorvägarna kräver manuella patruller och höjer underhållskostnaderna med 30 procent
Myndigheterna lättar på vissa begränsningar. Shandong erbjuder ett bidrag på 0,10 yuan per kilowattimme för koldioxidfria motorvägsprojekt. Shanghai ger belöningar på upp till 2 miljoner yuan för kvalificerade installationer. Shanxi tillåter samlade ansökningar vilket halverar godkännandetiderna.
Branschanalytiker menar att solenergi längs motorvägar går från att drivas av politik till att drivas av marknaden. Framtida utveckling fokuserar på flexibla moduler, integration mellan fordon och väg samt virtuella kraftverk och handel med utsläppsrätter.
Prognoser visar att årliga installationer av solenergi längs motorvägar i Kina kan överstiga 20 miljarder watt inom fem år. Det skulle skapa världens största marknad för solenergi kopplad till transporter.
Vad har det för betydelse
Utbyggnaden visar hur infrastruktur kan få dubbla funktioner. En motorväg som både transporterar fordon och producerar elektricitet utnyttjar marken effektivare. För ett land som Kina med stora avstånd och begränsad mark kan det påskynda uppväxlingen.

