Klimatkrisen orsakas av en mängd fenomen, bland annat förvirring.
När människor känner förvirring blir vi försiktiga. Vi vill känna klarhet innan vi agerar.
Fossilindustrin har utnyttjat detta metodiskt och aggressivt. De har fyllt medierna med motstridig information vilket gjort människor förvirrade och försiktiga. Resultatet är att världens länder agerat långsamt och obeslutsamt vilket är precis vad kol, olje- och gasindustrierna vill, då kan de fortsätta sälja sina bränslen.
Hur motverkar vi förvirring
Med klart presenterad relevant information hjälper vi människor att varsebli verkligheten och resonera om den.
Idag tittar vi på ett sätt att klargöra och skingra förvirringens dimmor, med diagram och tabeller.
Framhäv data
Informationsdesignern Edward Tufte har formulerat en tumregel för design, att framhäva data.
Framhäv data
Edward Tufte
Istället för glada färger, tjocka linjer och ramar runt text kan ett diagram hjälpa människor ta till sig data, genom att framhäva data.
Jag försöker göra detta på growsverige.se. Landar halvvägs men sällan sämre än alternativen.
att jämföra med SCBs automatgenererade (inte samma data)
eller här där jag försöker framhäva elbilens utveckling jämfört med andra bränsleslag. Notera att linjerna är svagt färgade och att diagram nästan bara består av data.
Ett annat exempel
Företaget Darkhorse Analytics analyserar och visualiserar data. De har gjort infografik, tabeller och grafer för att förmedla idéer och berättelser. I Data looks better naked beskriver de hur ett diagram kan skalas av och förenklas för att kommunicera klart.
I en liknande presentation Clear Off the Table visar de hur en tabell kan rensas och bättre uttrycka en idé.