Ett av världens länder har förstått betydelsen av elektrifiering medan alla andra större ekonomier knappt agerar i jämförelse.
Solenergins betydelse
Nästan ingen av den elektricitet som produceras med solceller går förlorad på vägen till hem, fabriker eller fordon. Solenergin är extremt effektiv och dygnet runt arbetar människor världen över med att förbättra denna teknologi. Vi ser resultatet i de snabbast sjunkande priserna i energivärldens historia och i den snabbast växande energikällan någonsin. Solenergin tar över från kol, olja, gas och ja uran.
In fact, solar or wind energy flowing into heat pumps actually triple their energy services, because heat pumps draw around three units of heat energy from the environment for every one unit of electricity that is used to power them. That’s part of why Saul Griffith’s detailed work in the space for the US Department of Energy in the 2010s found that only 42% of total primary energy inputs were actually required in a future electrified and decarbonized economy.
Clean Technica: Only One Country Is Making Progress On Electrifying Everything
När vi elektrifierar samhället och växlar upp från fossila bränslen till solenergi och vindkraft ökar vi vår effektivitet och minskar samhällets energikostnader mångfalt.
Frisk luft, friska sjöar, friska djur, en frisk natur
Det känns nästan fånigt att ta upp effekterna på naturen som en bisak, det är ju själva poängen, att vi arbetar för ett balanserat kretslopp, att avsluta klimatkrisen och bidra till en friskare natur.
With every passing year that we don’t put a cap on emissions and start forcing them down rapidly, the negative externality costs increase.
Kina förstår
Järnväg är det enda segment som Kina inte är världsledande inom. Landet har elektrifierat en enorm mängd fordon, från cyklar, skotrar, 600 000 elbussar och hälften av alla nya bilar som säljs i världen. 500 000 eldrivna lastbilar och truckar kör på Kinas gator. I havet färdas batteridrivna lastfartyg med 700 containrar 1000 kilometer upp och ner längs Yangtze. Ett eldrivet passagerarfartyg kör tusen passagerare genom de 3 passen.
Sedan 1990 har Kina ökat elektricitetens andel av den totala energiförsörjningen och från 2005 har ökningen accelererat. Det är en huvudförklaring till prognoserna att Kinas utsläpp nått sin topp i år, sex år i förväg.