Skärgårdsfärjor med eldrift startar 2025

Dela inlägget

Vad händer

Trafikverkets färjerederi växlar upp hela sin färjeflotta till eldrift. Med start 2025 kommer alla befintliga färjor plus ett antal nya elektrifieras.

Kontext

Grow har skrivit om elektrifieringen av färjor i Stockholms skärgård. Nu har jag fått färska uppgifter om Färjerederiets arbete. Med början i januari 2025, alltså om 4 månader, kommer den första eldrivna färjan börja trafikera Stockholms skärgård. Det är Ljusteröleden som är först ut med färjan Alvaret.

Under juli månad har transformatorhuset på Ljusteröleden byggts. I huset installeras transformatorn och likriktaren för elfärjorna.

Färja nummer två, Abisko, kommer till Vaxholmsleden innan sommaren 2025. Ytterligare två eldrivna färjor är på väg ut.

De nya elfärjorna laddas och drivs med elektricitet, men kan i nödfall även köras med förbränningsmotorer som går på diesel eller hydrerad vegetabilisk olja, HVO.

Holland Shipyard

Just nu byggs fartygen på ett varv i Nederländerna, Holland Shipyard.

Alvaret på varvet i Holland

Tonnageplan för nya elfärjor och konvertering till eldrift

Färjerederiet har en plan för eldrift som omfattar 22 färjor fram till 2032 (om jag tolkar tidslinjen rätt) men arbetet fortsätter tills alla färjor är klimatneutrala år 2045.

Färjerederiet – Trafikverket

Vad har det för betydelse

Fartyg står för tre procent av världens utsläpp. Även om det främst handlar om oljetankers börjar uppväxlingen med mindre fartyg. Färjorna i Stockholms skärgård visar var utvecklingen befinner sig och vi kan se att arbetet ut ur klimatkrisen tagit fart.

Källor

1 kommentar

Lägg till din

Många av trafikverkets färjor på Västkusten har redan eldrift. På Malöleden, Lyrleden, Gullmarsleden (hybridfärjor), Ängöleden, Hamburgsundsleden, Bohus-Malmönleden, Kornhallsleden, Svanesundsleden (hybridfärja), Högsätersleden och Sund-Jarenleden. Dvs de flesta färjelinjer har elfärjor eller hybridfärjor. Så det är inte direkt nåt nytt.

Lämna ett svar