Vad händer
Trafikverkets färjerederi växlar upp hela sin färjeflotta till eldrift. Med start 2025 kommer alla befintliga färjor plus ett antal nya elektrifieras.
Kontext
Grow har skrivit om elektrifieringen av färjor i Stockholms skärgård. Nu har jag fått färska uppgifter om Färjerederiets arbete. Med början i januari 2025, alltså om 4 månader, kommer den första eldrivna färjan börja trafikera Stockholms skärgård. Det är Ljusteröleden som är först ut med färjan Alvaret.
Under juli månad har transformatorhuset på Ljusteröleden byggts. I huset installeras transformatorn och likriktaren för elfärjorna.
Färja nummer två, Abisko, kommer till Vaxholmsleden innan sommaren 2025. Ytterligare två eldrivna färjor är på väg ut.
De nya elfärjorna laddas och drivs med elektricitet, men kan i nödfall även köras med förbränningsmotorer som går på diesel eller hydrerad vegetabilisk olja, HVO.
Holland Shipyard
Just nu byggs fartygen på ett varv i Nederländerna, Holland Shipyard.
Tonnageplan för nya elfärjor och konvertering till eldrift
Färjerederiet har en plan för eldrift som omfattar 22 färjor fram till 2032 (om jag tolkar tidslinjen rätt) men arbetet fortsätter tills alla färjor är klimatneutrala år 2045.
Vad har det för betydelse
Fartyg står för tre procent av världens utsläpp. Även om det främst handlar om oljetankers börjar uppväxlingen med mindre fartyg. Färjorna i Stockholms skärgård visar var utvecklingen befinner sig och vi kan se att arbetet ut ur klimatkrisen tagit fart.
Källor
- Grow Sverige: Om 2 år trafikerar eldrivna bilfärjor vattnen runt Vaxholm
- Foto: Jonatan Svensson
1 kommentar
Lägg till dinMånga av trafikverkets färjor på Västkusten har redan eldrift. På Malöleden, Lyrleden, Gullmarsleden (hybridfärjor), Ängöleden, Hamburgsundsleden, Bohus-Malmönleden, Kornhallsleden, Svanesundsleden (hybridfärja), Högsätersleden och Sund-Jarenleden. Dvs de flesta färjelinjer har elfärjor eller hybridfärjor. Så det är inte direkt nåt nytt.