Vad händer
Kontext
15 kilometer från Stockholms centrum ligger Ekerö och med traditionella färjor tar pendling i rusningstid en timme. Eldrivna Candela P-12 “Nova” halverar restiden till 30 minuter.
Konventionella snabbgående fartyg förbrukar stora mängder energi eftersom de plöjer genom vatten. Candela undviker detta med datorstyrda bärplan som lyfter skrovet ovanför vattnet och minskar vattenfriktionen och energiförbrukningen med 80 procent.
Tack vare energieffektivitet krävs ingen kostsam dockningsinfrastruktur, utan Nova laddas vid en vanlig snabbladdare för bilar vid stadshuset. Båtens räckvidd gör att den matchar tidtabellen för konventionella dieselfärjor, med laddning under lunchrasten.
Fakta
- Längd: 12 meter
- Bredd: 4,5 meter
- Vikt: 11 ton
- Djup: 1,2 meter med vingarna i upphissat läge och 2,7 meter i nedsänkt läge
- Marschfart: 25 knop
- Räckvidd per laddning: 40 sjömil
- Struktur: Katamaran tillverkad av kolfiber
Nova rymmer 25 resenärer, varav 1 rullstolsplats och 2 prioriterade sittplatser. Tre cyklar ryms i kupén.
Vad har det för betydelse
Vattenburen stadstrafik med eldrift är snabbare än att resa med bil, billigare och skyddar naturen från föroreningar.
Källor
- Region Stockholm: Tyst, snabb och miljövänlig resa med elektrisk bärplansbåt i Stockholms kollektivtrafik
- Candela: Världens första elektriska bärplansfärjelinje startar i Stockholm
- SL: Nu kan du flyga fram över vattnet
- Grow Sverige: Candelas passagerarfärja P-12 ska trafikera Röda havet
- Candela P-12