Ännu mer eldrift i färjetrafiken

Vad händer

I oktober skrev Grow om färjetrafiken i Vaxholm som är på gång att elektrifieras. Men det är faktiskt inte den enda satsningen i Stockholm på eldriven båttrafik. 2023 kommer flera andra rutter trafikeras med batteridrivna båtar.

Kontext

Region Stockholm har som mål att samtliga trafikslag inom kollektivtrafiken ska vara fossilfria till 2030.

Våren 2023 ska passagerare på linje 89 mellan Ekerö, väster om Stockholm, och Klara Mälarstrand i city kunna susa fram i 30 knop på världens då snabbaste elfartyg, Candela P-12 Shuttle.

Med start 2024 kommer eldrivna höghastighetskatamaraner trafikera linjerna Täby–Ropsten och Österåker–Skeppsbron i Stockholm. De tänkta fartygen ägs av Green City Ferries och opereras av två lokala rederier.

I april 2023 kan världens första autonoma kommersiella färja börja trafikera Riddarfjärden i Stockholm, mellan Kungsholmen och Södermalm. Den batteridrivna förarlösa färjan ägs av norska rederiet Torghatten och är en 12 meter lång katamaran med plats för 25 passagerare. Till en början ska den autonoma färden övervakas av en operatör ombord. Tanken är att den ska avgå en gång i kvarten och gå runt 15 timmar per dag. Laddningen sker på natten.

Vattenfall: Eldrift tar över i färjetrafiken

Vad har det för betydelse

Stockholms geografi med öar och vatten möjliggör båttrafik som ett praktiskt fortskaffningsmedel. En del rutter är helt enkelt snabbare med båt än med bil.

Mellan raderna

– Den största skillnaden som passagerare är att båtfärden är helt tyst, det känns lite som att segla eller sväva fram över vattenytan, inga vibrationer, inget buller, det är väldigt behagligt, säger Bilal Malla som är Marknadsansvarig, Maritime på Vattenfall.

Vattenfall: Eldrift tar över i färjetrafiken

I nyheterna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *