Digital butiksetikett drivs av lampljus

Vad händer

Etiketter på butikshyllor drivs av solceller inomhus! Ett samarbete mellan två svenska företag, Pricer som tillverkar hyllkantsetiketter och Epishine som gör solceller för inomhusbelysning.

Kontext

Epishines inomhus solceller är optimerade för inomhusbelysning, vilket innebär att de använder energi från det tillgängliga inomhusljuset för att driva elektronik såsom elektroniska etiketter. Detaljhandeln spelar en strategiskt viktig roll för en hållbar förändring av energiförsörjningen för små enheter såsom hyllkantsetiketter, inte bara genom antalet batterier som kan elimineras utan också genom att utnyttja det ljus som finns i butikerna.

Pricer: Pricer och Epishine i strategiskt partnerskap för att lägga grunden för nästa generations hållbara ljusdrivna elektroniska hyllkantsetiketter

Vad har det för betydelse

Folk tänker mest på storskalighet och hur hela länders elbehov ska täckas men varje wattimme elektricitet som tidigare drivits med fossila bränslen och ersätts med fri energi gör skillnad. Ännu bättre när vi använder befintlig energi till flera tillämpningar samtidigt. Vi är på väg att ersätta alla utsläpp med något bättre och i det arbetet gör varje hyllkantsetikett skillnad.

Vi säljer mer än 30 miljoner elektroniska hyllkantsetiketter varje år och inser vilken positiv inverkan som alternativa energikällor kan få för detaljhandelns hållbarhetsmål.

Pricer: Pricer och Epishine i strategiskt partnerskap för att lägga grunden för nästa generations hållbara ljusdrivna elektroniska hyllkantsetiketter

Trots att det finns många etiketter i butiker, och många bäckar små blir en hel å, är det stora med denna teknik att den visar att det finns många sätt att använda och återanvända energi på som inte uppfunnits ännu. Var finns ljus eller värme som kan återanvändas på något nytt sätt? Lite inspiration: 2014 kopplade internetoperatören Bahnhof sin serverhall till uppvärmningen av ett bostadskvarter.

I nyheterna

Lämna ett svar