Vad händer
Kontext
Elbilar ökar snabbt i antal: nästan var femte bil som såldes 2023 var elektrisk. Detta driver en växande efterfrågan på metaller som används i batterier.
- Nickel – över hälften av världens produktion sker i Indonesien
- Kobolt – två tredjedelar bryts i Kongo
- Litium – spridd globalt men koncentrerad till vissa länder

Samtidigt är batteriåtervinning tekniskt krävande. Altiliums metod bygger på hydrometallurgi, där det svarta pulvret (black mass) från söndermalda batterier löses upp i svavelsyra. Ur vätskan extraheras metallerna stegvis.
- Grafit filtreras tidigt
- Aluminium, koppar och järn fälls ut som byggmaterialsfyllning
- Nickel, kobolt och mangan separeras i nästa steg med hjälp av kemikalier och fotogen
Till skillnad från äldre metoder som pyrometallurgi, där man smälter materialen under höga temperaturer, ger denna process betydligt lägre utsläpp.
Altilium har lyckats tillverka nya battericeller av återvunnet material – ett genombrott i en bransch där många ännu är i pilotfasen. Företaget bygger en större anläggning nära Plymouth, med mål att kunna återvinna material från 150 000 elbilsbatterier per år.
Aktörer i batteriåtervinning
- Li-Cycle i USA, Kanada och Tyskland
- Redwood Materials i USA
- Ecobat Solutions i Texas
EU har infört en ny batteriförordning som från 2025 ställer krav på återvinningsgrad och återvunnet innehåll i nya batterier. Enligt IEA:s prognos kan återvinning minska behovet av ny gruvbrytning med upp till 40 procent till 2050.
Vad har det för betydelse
Ett lokalt återvinningssystem för elbilsbatterier kan ge en kommun eller region tillgång till strategiska råvaror utan beroende av osäkra importvägar eller miljöskadlig gruvbrytning. Det kan innebära nya arbetstillfällen, lägre utsläpp från materialproduktion och billigare batterier till lokal kollektivtrafik, elbilar och lagringssystem för solenergi. Samhällen som bygger upp sådan infrastruktur står starkare både ekologiskt och ekonomiskt.