Lidingöföretaget Rebaba bygger cirkulära batterisystem av bilbatterier
Vad händer
Kontext
Rebabas anläggning, de kallar det en CircularHub, är ett samarbete med Energibruket – en av Sveriges mest aktiva installatörer av solenergi och batterilager. Under 2023 stod Energibruket för mer än fem procent av all nyinstallerad batterikapacitet i Sverige.
Enkelt koncept
- Återanvändning av elbilsbatterier till nya användningsområden.
- Modulära system byggda för att fungera med många olika batterityper.
- Lokal tillverkning med ambition att snabbt skala upp till 5–10 miljoner wattimmar (megawattimmar) årligen.
Rebaba betonar att elbilsbatterier ofta har betydande kapacitet kvar när de tas ur fordon. Batterimodulerna testas noggrant för säkerhet och prestanda innan de installeras i nya system. Redan i dag är flera batterisystem i drift, och företaget förbereder leveranser under 2025.
Systemen kan användas för att sänka elnätskostnader genom att jämna ut effekttoppar, att förstärka egenanvändning av solenergi och att sälja stödtjänster till elnätet när batteriet inte används av fastigheten.
Rebaba arbetar med demonterade batterier men förhandlar också med biltillverkare för att säkra mer stabila och förutsägbara materialflöden.
Vad har det för betydelse
Genom att ge elbilsbatterier ett andra liv skapar Rebaba lokala värdekedjor, minskar avfall och erbjuder fastighetsägare en konkret lösning på höga elnätskostnader. Ett bostadsområde, ett logistikcenter eller en laddstation kan med dessa system spara pengar, använda mer solenergi och bidra till ett mer flexibelt elsystem – utan att vänta på nätutbyggnad.
Den här typen av cirkulär infrastruktur blir särskilt viktig i takt med att efterfrågan på elektricitet ökar snabbare än elnäten byggs ut.

