Eldrivna arbetsmaskiner blir större och större

Dela inlägget

Vad händer

Den australiensiska gruvjätten Fortescue Metals testar en snabbladdare för gigantiska eldrivna lastbilar som bland annat laddar deras 240 tons gruvlastbil.

Kontext

Gruvdrift har på kort tid seglat upp som en framtidsbransch i takt med den globala expansionen av batterilagring. Fortescue är ett av Australiens största företag och världens fjärde största järnmalmsproducent med 11 000 anställda och en vinst på 17,6 miljarder australiensiska dollar (2020). Företaget har arbetat mot lägre utsläpp under många år med stora satsningar på fri energi, batterilagring, vätgas och grönt stål.

Nu presenterar företaget en snabbladdare för riktigt stora eldrivna lastbilar. Laddaren har en kapacitet på 3 megawatt. Den kommer användas till den växande flottan av eldrivna fordon som företag tar fram.

the company’s “green fleet” team is now testing a 240 tonne mining haul truck that was developed with Liebherr, which uses a 1.4MWh battery (which itself weighs 15 tonnes) that has been developed by Fortescue’s Williams Advanced Engineering team.

The Driven: Fortescue rolls out 3MW fast charger as it trials huge electric and hydrogen haul trucks

To put the size of these electric trucks, batteries and fast chargers into perspective, electric passenger cars have weights of one to two tonnes, feature batteries that range from 50kWh to 100kWh in capacity, and generally plug into fast chargers that range from 50kw to 350kW.

En vanlig elbil väger mellan ett och två ton, batterikapacitet mellan 50 och 100 kilowattimmar och använder snabbladdare mellan 50 och 350 kilowatt. Fortescues snabbladdare är alltså tio gånger så stark som de starkaste elbilsladdarna. Jättelastbilen lastar mer än hundra gånger vikten av en elbil och drivs av ett batteri som är femton gånger så stort som ett elbilsbatteri.

I nyheterna

Lämna ett svar