Hannah Ritchie gör en uppskattning av hur mycket elektricitet som behövs för att driva alla fordon i Storbritannien om de byter från bensin till elektricitet. Jag snor hennes idé litegrann och tittar på läget för personbilar i Sverige.
2022 körde personbilar i Sverige 65 miljarder kilometer.
En Renault Zoe (vanlig elbil) förbrukar runt 171 wattimmar per kilometer.
Multiplicera dessa två siffror så får vi mängden elektricitet som skulle behövas om alla personbilar i Sverige var Renault Zoe: drygt 11 terawattimmar
171 * 65 000 000 000
= 11 115 000 000 000
≈ 11 terawattimmar
2022 producerades 170 terawattimmar elektricitet i Sverige vilket innebär att om alla personbilar gick över till eldrift skulle elbehovet öka med 6,5 procent.
11 / 170 ≈ 6,5 %
Vad har det för betydelse
I år kommer Sverige producera ungefär tre terawattimmar elektricitet med solenergi. En fyrdubbling av solpaneler i Sverige skulle alltså täcka behovet av elektricitet för landets alla personbilar vilket absolut är görbart. 2023 kommer vi öka elproduktionen från solenergi med en terawattimme.