Vad händer
Kontext
Testet markerar en milstolpe i jakten på renare och mer utsläppsfria alternativ till traditionella fartygsbränslen.
Ammoniak har flera fördelar som fartygsbränsle. Det
- är koldioxidneutralt vid förbränning, vilket innebär att det inte bidrar till den globala uppvärmningen
- har en hög energitäthet, vilket gör det möjligt för fartyg att resa längre på en given mängd bränsle
- är relativt enkelt att lagra och transportera
- finns en etablerad infrastruktur för ammoniakhantering globalt, vilket kan underlätta övergången till detta bränsle
Men det finns också problem med att använda ammoniak som fartygsbränsle. Ammoniak är
- giftigt och kan orsaka irritation av luftvägarna och huden. Det krävs noggranna säkerhetsrutiner för att hantera och lagra bränslet.
- frätande och kan skada motorer och annan utrustning.
Fortescues fartyg, som genomgick testerna i Singapore, drivs av en dubbelbränslemotor som kan använda både ammoniak och konventionellt bränsle. Detta är en nödvändig lösning i detta tidiga skede innan infrastrukturen för ammoniakdistribution är fullt utvecklad.
Vad har det för betydelse
Cargo ships schlep thousands of millions of tons of cargo around the world every year, belching out 3% of the world’s greenhouse gas emissions as they traverse the seas.
Quartz: Forty percent of all shipping cargo consists of fossil fuels
Ammoniak har potential att bli ett viktigt fartygsbränsle i framtiden. Det erbjuder en koldioxidneutral lösning med hög energitäthet. Framgångsrika tester som Fortescues fartyg visar att vi är på rätt väg, men det krävs mer forskning och utveckling för att ammoniak ska kunna nå sin fulla potential att eliminera utsläppen från global sjöfart.