Komatsu lanserar batteridriven grävskopa som väger 20 ton

Arbetsmaskiner står för mer än fem procent av Sveriges koldioxidutsläpp men uppväxlingen till eldrivna maskiner drar nytta av den accelererande utvecklingen av elbilar. I takt med att kostnaden för batterier sjunker blir tunga maskiner som kräver mycket elektricitet tekniskt och ekonomiskt möjliga.

Komatsu lanserar nu en 20 ton tung eldriven grävskopa med en batterikapacitet på drygt 450 kilowattimmar. Jämför med en Tesla Model 3 vars starkaste batteri rymmer 82 kilowattimmar. Det amerikanska batteriföretaget Proterra tillverkar batterierna till Komatsus maskiner.

Komatsu’s new electric 20-ton machine features a power output of 123 kw and 451 kWh of battery capacity.

The prototype battery range uses lithium-ion technology and features a modular design for performance and packaging.

electrek: Komatsu’s first electric mid-size hydraulic excavator packs a Proterra battery

Till skillnad från arbetsmaskiner med förbränningsmotor innebär eldrift en mängd kvaliteter, framförallt att de är utsläppsfria men även tysta och de förorenar inte luften.

The added advantage of electrifying construction equipment is that it can be used for work in urban areas and during nighttime construction work without creating noise pollution or emissions. Komatsu also notes that “the zero engine vibration will also help reduce operator fatigue.”

electrek: Komatsu’s first electric mid-size hydraulic excavator packs a Proterra battery

Hur mycket är en kilowattimme?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *