Varför solenergi och vindkraft utvecklas snabbare än kärnkraft
Vad händer
Häromdagen nämnde jag teknologisk utveckling och att mängden tillverkning kontra konstruktion avgör om en produkt blir billigare eller dyrare. Idag en kort fördjupning om vilka faktorer som spelar störst roll för produkters utveckling. Volts podcast intervjuar Abhishek Malhotra och Tobias Schmidt om inlärningskurvor. Avgörande för priset på en teknologi är hur enkel den är och hur mycket anpassningsåtgärder komponenterna kräver.
Kontext
Forskarna har skapat en matris för att bedöma vilken typ av teknologi som ”lär sig” snabbast. De mäter enkelhet mot komplexitet och standardisering mot anpassningar (lyssna på poddavsnittet för en utförlig förklaring av deras metod).
Degree of design complexity
Standardized | Mass-customized | Customized | |
---|---|---|---|
Complex | Standardized complex (CCGT power plants) | Platform- based complex systems (small modular reactor, nuclear power plants, carbon capture & storage) | Complex (Nuclear power plants, BECCS) |
Design- intensive | Mass- produced complex (Electric vehicles) | Platform- based complex (Wind power, Concentrated solar energy) | Complex- customized (Biomass power plants, geothermal power) |
Simple | Mass- produced (Solar PV modules, LEDs) | Mass- customized (Rooftop solar PV) | Small- batch (Building envelope retrofits) |
Vad har det för betydelse
Prisutvecklingen för en produkt hänger ihop med hur snabbt den utvecklas. Den snabbaste inlärningskurvan har de teknologier som är enkla, standardiserade konstruktioner men med många alternativ i tillverkningen. Produkter som LED- lampor och solceller blir snabbt billigare på grund av de många sätt som tillverkningen kan optimeras på.
Koldioxidinfångning är exempel på teknologi som är komplex och måste skräddarsys varje gång den byggs, räkna alltså inte med billiga infångare än på ett tag. Ett annat problem med stora dyra satsningar är att länder inte delar kunskaper med varandra. Konsekvensen blir att de utvecklas långsammare.
Pingback: Kostnadskurvan för elbilar inte en del av Trafikverkets analys - Grow Sverige