Volvo störst utbud i världen av eldrivna lastbilar

Dela inlägget

Vad händer

Under hösten 2022 startade Volvo serieproduktion av sina eldrivna lastbilar. I media och bland investerare ser man bolagets satsning på eldrift med tillförsikt.

Kontext

Volvo säljer sex eldrivna lastbilar globalt. De största tre klarar en totalvikt på 44 ton och står för huvuddelen av försäljningen.

Volvo FMX Electric kan bära 44 ton, har en batterikapacitet på mellan 180 och 540 kilowattimmar och kan åka 300 kilometer. Den laddar på 9,5 timme med AC- laddare och 2,5 timme med en DC- laddare.

Volvokoncernen har i dag mer än 50 procent i marknadsandelar på elektriska lastbilar.

Nordea räknar med att bolagets lastbilsaffär kan växa från drygt 310 miljarder kronor i fjol till mellan 430-530 miljarder kronor år 2030.

Affärsvärlden: Volvo kan ta ’ordentliga kliv’ på marknaden för elektriska lastbilar – Nordea

Vad har det för betydelse

I Sverige orsakar lastbilar drygt 4,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter i utsläpp varje år, nära åtta procent av landets totala koldioxidutsläpp. När en transportjätte som Volvo växlar upp till eldrift innebär det att resten av marknaden också kommer göra det och att de tunga fordonens utsläpp äntligen kommer börja minska. När företag som Volvo börjar leverera eldrivna fordon förstår världen att det är möjligt, att det är det nya normala och att det bara är en tidsfråga till alla har växlat upp.

Mellan raderna

För att förbättra säkerheten har Volvo Lastvagnar utvecklat ett akustiskt system med unika ljud till sina elektriska lastbilar. Målet är att skapa uppmärksamhet och öka säkerheten för fotgängare, cyklister och andra medtrafikanter när ellastbilar är i närheten. Lastbilarna är annars nästan helt tysta. Samtidigt har ljuden designats för att vara behagliga och diskreta, både för föraren och andra runtomkring lastbilen.

Volvo Lastvagnar adderar unikt ljud till sina elektriska lastbilar

I nyheterna

1 kommentar

Lägg till din

Lämna ett svar

Med denna text försöker jag visa hur solenergi, vindkraft och batterilagring är nycklarna till att lösa klimatkrisen. Jag betonar framsteg och möjliga lösningar.