New York testar eldrivna skolbussar med solpaneler på taken

Denna text försöker övertyga dig om att solenergi, vindkraft och batterilagring är nycklarna till att lösa klimatkrisen. Jag hittar inte på saker men betonar framsteg och möjliga lösningar.

Dela inlägget

Vad händer

I New York City kör fyra eldrivna skolbussar med elektricitet från en 500 kilowatts solpark, ett 2 megawatt stort batterilager och solpaneler på busstaken i ett försöksprojekt.

Kontext

Inom tio år kommer New York ha över 10000 eldrivna skolbussar som laddas från ett begränsat elnät. Ett projekt med eldrivna bussar och en budget på 9 miljoner dollar försöker lätta på dessa begränsningar.

All the assets at the site in eastern Brooklyn — buses, solar panels, and batteries — can modulate when they pull power from the grid, as well as send power back to the grid when the utility needs it.

Canary Media: New York City tests a solar-powered electric-school-bus microgrid

Eldrivna skolbussar är idealiska som teknologi för Vehicle-to-Grid (V2G). De förbättrar barns och förares hälsa genom att eliminera föroreningar från dieselmotorer, skolbussar kör på regelbundna tider och tillbringar större delen av dagen inkopplade på en parkering.

Ett samarbete mellan bussoperatören First Student och energibolaget Consolidated Edison testar skolbussar som ett verktyg för att producera, lagra och överföra elektricitet till elnät och bussar, att fungera som en skärningspunkt för olika energifunktioner.

FirstStudent and Con Edison Demonstration Video

Fler laddstationer etablerar solenergi och batterilager för att minska behovet av elnätet.

At 4 kilowatts of capacity per bus on six of its buses, those panels won’t provide that much of a boost, Matthews said. Still, they represent an interesting experiment in how to deliver extra solar power not just to bus batteries but — through the bidirectional chargers — to the larger depot battery and solar system, he noted.

Canary Media: New York City tests a solar-powered electric-school-bus microgrid

Con Edison erbjuder även rabatt till kunder som laddar när trycket på elnätet är lågt och som undviker att ladda när trycket är högt.

“If investing in solar, batteries, smart EV charging, and microgrid controls can reduce the need for some of those grid upgrades, that could be a win not just for EV-charging depots but for utility customers as a whole”

Kevin Matthews, chef för elektrifiering på First Student

Vad har det för betydelse

Med ett ökat antal eldrivna skolbussar, upp till flera tusen om ett par år, kommer den här typen av mikronät, som kopplar samman batterier i eldrivna bussar med solpaneler på busstaken, med det nationella elnätet och lokal lagring och elproduktion bli vanligare och ekonomiskt fördelaktigt.

Källor

Lämna ett svar