Vad händer
Kontext
Söndagen den 24 mars deltog invånare i Paris i en lokal folkomröstning om bilvägar. Resultatet: 54,5 procent röstade för att göra ytterligare 500 gator bilfria. Det innebär att parkeringsplatser tas bort och att gatorna istället ska fyllas med träd, planteringar, bänkar och ytor för gångtrafik och cyklar.
Bakgrunden till omröstningen är stadens ambition att minska trafik och luftföroreningar och att förbättra stadens mikroklimat. Borgmästaren Anne Hidalgo har redan under flera år lett arbetet med att gynna cykeltrafik, minska bilberoende och öka antalet grönområden i staden. Den nya åtgärden bygger vidare på tidigare reformer, bland annat.
- 71 gator gjordes bilfria 2021–2023
- Paris har byggt ut över 60 kilometer cykelvägar sedan 2020
- Parkeringsplatser omvandlas till sociala ytor och små parker
- Det långsiktiga målet är en “15-minutersstad”, där alla ska kunna nå viktiga funktioner utan bil
De 500 nya bilfria gatorna har valts ut i samarbete med lokala myndigheter och invånare. Fokus ligger på områden kring skolor, vårdinrättningar och bostadsområden där barn, äldre och gångtrafikanter rör sig mycket. Projektet börjar genomföras successivt från och med sommaren 2025.
Omröstningen i sig hade ett lågt deltagande – drygt 5 procent av röstberättigade deltog – men stadens ledning menar att detta likväl är ett starkt symboliskt stöd för förändringen.
Stadsarkitekter och klimatanpassningsexperter har pekat på att gator med färre bilar inte bara minskar utsläpp, utan också skapar bättre skydd mot extremvärme och översvämningar. Träd och växter längs gator bidrar till att sänka temperaturen och leda bort regnvatten, särskilt i områden som annars präglas av asfalt och betong.
Samtidigt riktas kritik mot projektet. Invånare och små kommersiella verksamheter uttrycker oro för att tillgängligheten kan försämras, särskilt för dem med rörelsenedsättning eller behov av bil för transport av varor.
Vad har det för betydelse
Ett kvarter med en bilfri gata blir tystare, svalare och tryggare för barn och äldre. Föräldrar kan låta barn cykla till skolan utan oro. Äldre kan promenera till affären eller parken i lugn och ro. Små parkeringsrutor förvandlas till odlingslådor, sittplatser eller träd. Grannar börjar prata med varandra på bänkar istället för att passera varandra i bilar. Samhällen som detta kan bli både mer levande och mer jämlika.
Källor
- Bloomberg: Paris Votes to Make 500 More Streets Car-Free
- Energy Mix: Paris Votes For 500 More Car-Free Streets While UK Town Builds for Bikes
- Reuters: Paris residents vote in favour of making 500 more streets pedestrian
- Zag Daily: Paris votes to make 500 streets car-free
- Indpendent: Parisians vote to ban cars from 500 more streets
- Future Transport News: Paris Votes to Pedestrianise 500 Streets
- Bildkälla: gata i Paris