500 nya bilfria gator i Paris – invånarna röstade för mer plats åt människor och träd

by rikard · 13 april 2025
Dela inlägget

Vad händer

Parisborna har i en folkomröstning röstat för att göra ytterligare 500 gator bilfria. Gatorna ska omvandlas till platser för gångtrafik, cykling och grönska.

Kontext

Söndagen den 24 mars deltog invånare i Paris i en lokal folkomröstning om bilvägar. Resultatet: 54,5 procent röstade för att göra ytterligare 500 gator bilfria. Det innebär att parkeringsplatser tas bort och att gatorna istället ska fyllas med träd, planteringar, bänkar och ytor för gångtrafik och cyklar.

Bakgrunden till omröstningen är stadens ambition att minska trafik och luftföroreningar och att förbättra stadens mikroklimat. Borgmästaren Anne Hidalgo har redan under flera år lett arbetet med att gynna cykeltrafik, minska bilberoende och öka antalet grönområden i staden. Den nya åtgärden bygger vidare på tidigare reformer, bland annat.

  • 71 gator gjordes bilfria 2021–2023
  • Paris har byggt ut över 60 kilometer cykelvägar sedan 2020
  • Parkeringsplatser omvandlas till sociala ytor och små parker
  • Det långsiktiga målet är en “15-minutersstad”, där alla ska kunna nå viktiga funktioner utan bil

De 500 nya bilfria gatorna har valts ut i samarbete med lokala myndigheter och invånare. Fokus ligger på områden kring skolor, vårdinrättningar och bostadsområden där barn, äldre och gångtrafikanter rör sig mycket. Projektet börjar genomföras successivt från och med sommaren 2025.

Omröstningen i sig hade ett lågt deltagande – drygt 5 procent av röstberättigade deltog – men stadens ledning menar att detta likväl är ett starkt symboliskt stöd för förändringen.

Stadsarkitekter och klimatanpassningsexperter har pekat på att gator med färre bilar inte bara minskar utsläpp, utan också skapar bättre skydd mot extremvärme och översvämningar. Träd och växter längs gator bidrar till att sänka temperaturen och leda bort regnvatten, särskilt i områden som annars präglas av asfalt och betong.

Samtidigt riktas kritik mot projektet. Invånare och små kommersiella verksamheter uttrycker oro för att tillgängligheten kan försämras, särskilt för dem med rörelsenedsättning eller behov av bil för transport av varor.

Vad har det för betydelse

Ett kvarter med en bilfri gata blir tystare, svalare och tryggare för barn och äldre. Föräldrar kan låta barn cykla till skolan utan oro. Äldre kan promenera till affären eller parken i lugn och ro. Små parkeringsrutor förvandlas till odlingslådor, sittplatser eller träd. Grannar börjar prata med varandra på bänkar istället för att passera varandra i bilar. Samhällen som detta kan bli både mer levande och mer jämlika.

Källor

You may also like