Dela inlägget

Vad händer

Kostnaden för koldioxidutsläpp från internationell sjöfart väntas öka från omkring tre miljarder dollar år 2024 till mer än femtio miljarder dollar år 2030, enligt Siglars beräkningar. Ökningen drivs av nya globala och regionala klimatavgifter.

Kontext

Siglars beräkning visar hur flera olika utsläppssystem gradvis införs under perioden 2024–2030.

EU:s utsläppshandel (EU ETS) är den största kostnadsposten och omfattar successivt en större andel av sjöfartens utsläpp. FuelEU Maritime och Storbritanniens ETS tillkommer med mindre men växande andelar. IMO:s globala bränsleinitiativ (IMO GFI) införs mot slutet av decenniet och står för den största ökningen efter 2027.

Totalkostnaden för utsläppsrätter och avgifter stiger stegvis.

  • 2024: cirka 3 miljarder USD
  • 2025–2027: omkring 10 miljarder USD
  • 2028: drygt 30 miljarder USD
  • 2030: över 50 miljarder USD

Den snabba uppväxlingen av kostnader innebär att fossila bränslen i sjöfarten blir ekonomiskt ohållbara redan inom några år.

Vad har det för betydelse

De växande utsläppskostnaderna påskyndar en omfattande teknikförändring i sjöfarten. Rederier som investerar i fartyg som drivs av elektricitet, ammoniak eller metanol får betydligt lägre driftkostnader än de som fortsätter med fossilgas eller olja. Hamnar och kuststäder i Europa får samtidigt starkare incitament att bygga infrastruktur för landström och elproduktion från fri energi. Resultatet väntas bli en snabb elektrifiering av kortdistanssjöfarten och en ny global konkurrens om cirkulära lösningar till havs.

Källor

  • 25 oktober 2025