Vehicle to Grid (V2G) har tagit fart globalt. Både tillverkare, operatörer och användare experimenterar och utvecklar tekniken för överföring av elektricitet från fordon till elnät. Elbussar kräver större batterier än elbilar på grund av sin storlek och vikt med många passagerare. Därför är bussarna också lämpliga för att balansera elnätet, kapaciteten är större och bussarna står stilla många av dygnets timmar.
I amerikanska Maryland har en bussoperatör och ett företag som driver distribuerade eltjänster inlett ett samarbete. Bussar som dagligen kör i ett område med 160 000 skolelever görs tillgängliga för det regionala elnätet.
Dana Guernsey, Voltus’s chief product officer, said that the entire US school bus fleet would add 29GW of new electric demand across 480,000 buses, adding they were a perfect use case for electrification.
Electrified school bus fleets also offer a great opportunity for V2G technology, thanks to larger battery sizes and more predictable planning of discharging and charging schedules, compared with consumer electric vehicles (EVs).
Voltus’ platform connects nearly 2.6GW of DERs to electric markets, the company claimed.
Energy Storage: Electric school buses to provide grid reliability services in PJM market in V2G scheme
[…] the buses aren’t in use, they can feed electricity back into the grid during hours of peak demand, acting as giant batteries that spare power companies the need to fire up extra coal-fired plants […]
[…] Ett distribuerat energilandskap växer fram. Elfordon står för en stor del av den växande batterimarknaden och nu börjar tekniken för överföring från fordonen etableras. Storleken på batterierna i elbilar är väsentligt större än det som finns i hus (5-10 gånger större) och kan med fördel användas för att fylla både hushållens energilager såväl som andra ändamål. […]