Med denna text försöker jag övertyga dig att solenergi, vindkraft och batterilagring är nycklarna till att lösa klimatkrisen. Jag hittar inte på saker men betonar framsteg och möjliga lösningar.
Vad händer
Utrecht är pionjären för moderna cykelgarage i stadsmiljö. Nu har även Amsterdam öppnat ett gigantiskt cykelgarage. Det rymmer sjutusen cyklar, ligger mitt i centrum och helt under vatten!
Kontext
The structure has space for 6,300 personal bicycles and 700 more for bikeshares to facilitate the first or last mile of rail journeys.
Capacity will expand to 11,000 bicycles when a second garage opens in February.
The Verge: Amsterdam’s underwater parking garage fits 7,000 bicycles and zero cars
Det första dygnet är gratis och därefter kostar parkeringen €1.35 per dag.
Vad har det för betydelse
By making it easier to park and store bikes securely at the station, Amsterdam is encouraging more travelers to ride totrains, both for daily commuting and longer out-of-town trips. Low fees sweeten the deal further: Using a spot in the garage is free for the first 24-hour stretch, then €1.35 per day thereafter.
Bloomberg: Amsterdam’s Underwater Bike Garage Is Next-Level Cycling Infrastructure
Inte riktigt lika sci-fi som Utrechts cykelgarage men Amsterdamgaragets kapacitet underlättar för cyklister att lämna bilen hemma till förmån för utsläppsfritt på två hjul. Garaget ligger i anslutning till centralstationen och blir transitpunkt för många pendlare. Istället för att bara cykla hemifrån till tunnelbana eller pendeltåg tar cykeln vid i centrum och gör resan till kontoret smidigare och snabbare.
“Granted, not every city can be like Amsterdam,” Ricker says. “But even new bicycle cities like Paris have proven that if you build the lanes, the bicyclists will come.”
Clean Technica: Amsterdam Built A Parking Garage For 7000 Bicycles — Underwater!
Cykelgaraget tog fyra år att bygga, här nedkortat till en minut 😄
Mellan raderna
Amsterdam’s metamorphosis from an automobile-centric city into a wonderland of multimodal transport began in the 1970s, Ricker reports. With the help of locals and enlightened politicians working cooperatively for a more livable city, private ownership of automobiles was discouraged in favor of clean and reliable car sharing services that receive preferential treatment.
The Verge: Amsterdam’s underwater parking garage fits 7,000 bicycles and zero cars
1 kommentar
Lägg till din[…] Amsterdam är inte bara bra på cyklar, de blickar också framåt vad gäller tunnelbanan och hur tågens rörelseenergi kan användas. […]